SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teksty i konteksty - literaturoznawstwo |
Kod przedmiotu | 09.0-WH-FRSD-TKl-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia rosyjska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | rosyjski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zdobycie wiedzy na temat kontekstów, w których dzieło literackie może być osadzone i ich wpływu na interpretację oraz umiejętności przeprowadzenia analizy i interpretacji dzieła literackiego z omawianych na zajęciach perspektyw: historyczno - kulturowej, przynależności do gatunku/konwencji literackiej, z punktu widzenia innych utworów literackich (intertekstualność) i wybranych teorii literatury.
Brak wymagań.
Konteksty kulturowo-literackie utworu i ich wpływ na jego recepcję: tło historyczno-kulturowe, tradycje i konwencje literackie, inne utwory literackie (wybrane przykłady intertekstualności: przepisanie, wpływ, parodia) oraz współczesne teorie literatury (m.in. postkolonializm, feminizm w badaniach literackich).
Wykład informacyjny, wykład konwersacyjny, praca z tekstem literackim, praca w grupach, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywność na zajęciach, znajomość omawianych tekstów literackich i krytyczno-literackich, pozytywna ocena pracy pisemnej.
Teksty do analizy (do wyboru przez prowadzącego zajęcia).
Literatura teoretyczna:
1. Bartmiński J., Kontekst założony, historyczny czy kreowany, [w:] Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska i R. Cudak, Warszawa 2008.
2. Burzyńska A., Markowski M. P., Teorie literatury XX wieku, Kraków 2007.
3. Markowski M. P., Interpretacja i literatura, "Teksty Drugie" 2001, z. 5, s. 50-60.
4. Puzynina J., Kontekst a rozumienie tekstu, [w:] Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska i R. Cudak, Warszawa 2008.
5. Teksty - konteksty - interpretacje. W kręgu literatury, języka i kultury, red. E. Dąbrowska, K. Kossakowska-Jarosz, Opole 2007.
6. Teksty i konteksty w tradycji i współczesności edukacji polonistycznej. Język – literatura – sztuka, red. Z. Ożóg-Winiarska, Kielce 2012.
Zmodyfikowane przez dr Nel Bielniak (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 15:31)