SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

PDW: Baśń w literaturze anglosaskiej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu PDW: Baśń w literaturze anglosaskiej
Kod przedmiotu 08.9-WH-FiPlD-BwLA-N16
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia angielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu współczesnych badań nad baśnią w literaturze i kulturze;
  • ukazanie – na przykładach z literatury anglosaskiej – roli baśni jako ważnego kodu kulturowego, przekazywanego przez pokolenia i jednocześnie ulegającego modyfikacjom w procesie historycznoliterackim; 
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i interpretowania baśni i baśniowości we współczesnych tekstach kultury.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza w zakresie baśni jako gatunku literackiego.

Zakres tematyczny

1. Ustalenia metodologiczno-terminologiczne: przegląd współcześnie stosowanych koncepcji metodologicznych badania baśni; definicje baśni ludowej, baśni tradycyjnej, baśni literackiej, baśni postmodernistycznej.

2. Baśń jako gatunek i baśń jako konwencja.

3. Tradycyjne baśnie angielskie Josepha Jacobsa (wybrane teksty).

4. Baśnie braci Grimm w tłumaczeniu i opracowaniu Philipa Pullmana.

5. Angielska baśń literacka epoki wiktoriańskiej (wybrane teksty).

6. Alicja w Krainie Czarów Lewisa Carrolla i baśniowe konteksty.

7. Baśń – mit – legenda na przykładzie „wilczych" opowiadań Angeli Carter.

8. Współczesne metamorfozy baśni i intertekstualna gra z tradycją literacką ma przykładzie tekstów Michaela Cunninghama i Ransoma Riggsa.

9. Fantasy i baśń – Baśnie barda Beedle'a J.K. Rowling.

10. Baśnie feministyczne – na przykładzie tekstów Kate Forsyth, Laury Lane i Ellen Haun.

11. Od baśni literackiej do baśni filmowej.

Metody kształcenia

Tradycyjna metoda problemowa, dyskusja, praca z tekstem, praca pisemna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział oraz przygotowanie prac kontrolnych.

Literatura podstawowa

Literatura podmiotowa:

  • Carroll L., Alicja w Krainie Czarów, przeł. B. Kaniewska, Poznań 2012.
  • Carter A., Czarna Wenus, przeł. A. Ambros, Wrocław 2005 (tu: Towarzystwo wilków, Piotruś i wilk)
  • Cunningham M., Dziki łabędź i inne baśnie, przeł. J. Kozłowski, Poznań 2016.
  • Jacobs J., Baśnie angielskie, przeł. J. Carlson, K. Wojciechowska, Warszawa 2018.
  • Ostatni smok. Baśnie pisarzy angielskich, wyb. i wstęp R. Waksmund, Wrocław 2005.
  • Pullman Ph., Baśnie braci Grimm dla dorosłych i młodzieży, przeł. T. Wyżyński, Warszawa 2015.
  • Rowling J.K., Baśnie barda Beedle’a, przeł. A. Polkowski, Poznań 2017.
  • Riggs R., Baśnie osobliwe, przeł. P. Szymczak, Poznań 2016.

Literatura przedmiotowa:

  • Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku, Warszawa 2014.
  • Skowera M., Postmodernistyczny retelling baśni – garść uwag terminologicznych, „Creatio Fantastica" 2016, 2 nr (53), s. 41-56.

Literatura uzupełniająca

  • Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. D. Danek, Warszawa 1985.
  • Estés C.P., Biegnąca z wilkami. Archetyp Dzikiej Kobiety w mitach i legendach, przeł. A. Cioch, Poznań 2001.
  • Propp W., Historyczne korzenie bajki magicznej, przeł. J. Chmielewski, Warszawa 2003.
  • Krajka W., Angielska baśń literacka epoki wiktoriańskiej, Warszawa – Łódź 1981.
  • Zipes J., Fairy Tale as Myth, Myth as Fairy Tale, Lexington: The University Press of Kentucky 1994.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Joanna Wawryk (ostatnia modyfikacja: 01-05-2022 17:43)