SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do pedagogiki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do pedagogiki
Kod przedmiotu 05.0--FAP-WP-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia angielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Student posiada podstawową wiedzę na temat pedagogiki jako nauki społecznej, teoretycznej oraz praktycznej; ze zrozumieniem posługuje się terminologią z zakresu pedagogiki; kształci umiejętności wiązania i wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów edukacyjnych; kształtuje postawę odpowiedzialności za swoje działania.

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza o rzeczywistości społecznej.

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Pedagogika, jako nauka. Przedmiot badań. Podstawowe pojęcia. Miejsce pedagogiki wśród innych nauk.
  2. Historia myśli pedagogicznej.
  3. Empiryczne, prakseologiczne i hermeneutyczne orientacje badawcze w pedagogice.
  4. Kulturowe, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania. Wartości i cele edukacji.
  5. Wybrane kierunki pedagogiki (pedagogika krytyczna, pedagogika emancypacyjna, pedagogika kultury, pedagogika personalistyczna).
  6. Struktura i funkcje systemu oświaty w Polsce. Reformy edukacji. Priorytety polityki oświatowej.
  7. Edukacja włączająca. Dziecko z niepełnosprawnością.
  8. Etyka i deontologia nauczycielska.
  9. Edukacja wielokulturowa.
  10. Alternatywy edukacyjne.

Ćwiczenia

  1. Prawa i potrzeby dzieci w edukacji.
  2. Naturalne środowiska wychowawcze. Wychowanie dziecka w rodzinie (cechy, modele, typy, funkcje, struktura rodziny, style wychowania, postawy rodzicielskie). Patologie życia rodzinnego.
  3. Charakterystyka grup rówieśniczych. Subkultury młodzieżowe.
  4. Szkoła jako środowisko wspierające rodzinę w wychowaniu dziecka (przemiany, oceny). Program wychowawczy szkoły.
  5. Podmiotowość i przedmiotowość ucznia w procesie edukacji. Komunikacja w klasie. Współpraca wychowawcy z rodzicami.
  6. Oczekiwania społeczne, kompetencje i pełnione role współczesnego nauczyciela-wychowawcy. Start w zawodzie. Etyka i deontologia nauczycielska.
  7. Zasady i metody wychowania (nagradzania, karania, modelowania, zadaniowa, perswazyjna, metody grupowe).
  8. Trudności i błędy wychowawcze. Zapobieganie.
  9. Terapia pedagogiczna.
  10. Edukacja wielokulturowa.
  11. Dziedziny wychowania: wychowanie moralne, estetyczne, seksualne, patriotyczne, umysłowe, religijne, zdrowotne.
  12. Warunki efektywności pracy wychowawczej.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny z pokazem slajdów, metody problemowe, metoda projektów, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest czynny udział w zajęciach (dyskusje, sprawozdanie z lektury) oraz wykonanie indywidualnie prezentacji multimedialnej/referatu/portfolio (na wybrany z sylabusa temat). Powyżej 2 nieobecności na zajęciach należy zaliczyć w ramach konsultacji.

Warunkiem zaliczenia wykładów jest egzamin (zaliczenie powyżej 60%).

Ocena końcowa to ocena z egzaminu (weryfikowana aktywnością na ćwiczeniach).

Literatura podstawowa

  1. Janowski A., Pedagogika praktyczna, „Fraszka Edukacyjna”, Warszawa 2007.
  2. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, "Impuls", Kraków 2004.
  3. O humanizacji pracy zawodowej współczesnego nauczyciela, red. E. Kobyłecka, Wydawnictwo PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2007.
  4. Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1-2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), PWN, Warszawa 2010.
  5. Pedagogika, t. 1-2, Podstawy nauk o wychowaniu, B. Śliwerski (red.), GWP, Gdańsk 2006.

Literatura uzupełniająca

 

  1. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls” Kraków 2005.
  2. Pasterniak-Kobyłecka E., Edukacja aksjologiczna dziecka w środowiskach wychowawczych. Współczesne problemy, „Impuls” Kraków 2020.
  3. Lewowicki T., O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki, ITE – PIB, Warszawa – Radom 2007.
  4. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2009.
  5. Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2022 19:21)