Student posiada podstawową wiedzę na temat pedagogiki jako nauki społecznej, teoretycznej oraz praktycznej; ze zrozumieniem posługuje się terminologią z zakresu pedagogiki; kształci umiejętności wiązania i wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów edukacyjnych; kształtuje postawę odpowiedzialności za swoje działania.
Wymagania wstępne
Ogólna wiedza o rzeczywistości społecznej.
Zakres tematyczny
Wykłady
Pedagogika, jako nauka. Przedmiot badań. Podstawowe pojęcia. Miejsce pedagogiki wśród innych nauk.
Historia myśli pedagogicznej.
Empiryczne, prakseologiczne i hermeneutyczne orientacje badawcze w pedagogice.
Kulturowe, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania. Wartości i cele edukacji.
Wybrane kierunki pedagogiki (pedagogika krytyczna, pedagogika emancypacyjna, pedagogika kultury, pedagogika personalistyczna).
Struktura i funkcje systemu oświaty w Polsce. Reformy edukacji. Priorytety polityki oświatowej.
Edukacja włączająca. Dziecko z niepełnosprawnością.
Etyka i deontologia nauczycielska.
Edukacja wielokulturowa.
Alternatywy edukacyjne.
Ćwiczenia
Prawa i potrzeby dzieci w edukacji.
Naturalne środowiska wychowawcze. Wychowanie dziecka w rodzinie (cechy, modele, typy, funkcje, struktura rodziny, style wychowania, postawy rodzicielskie). Patologie życia rodzinnego.
Charakterystyka grup rówieśniczych. Subkultury młodzieżowe.
Szkoła jako środowisko wspierające rodzinę w wychowaniu dziecka (przemiany, oceny). Program wychowawczy szkoły.
Podmiotowość i przedmiotowość ucznia w procesie edukacji. Komunikacja w klasie. Współpraca wychowawcy z rodzicami.
Oczekiwania społeczne, kompetencje i pełnione role współczesnego nauczyciela-wychowawcy. Start w zawodzie. Etyka i deontologia nauczycielska.
Zasady i metody wychowania (nagradzania, karania, modelowania, zadaniowa, perswazyjna, metody grupowe).
Trudności i błędy wychowawcze. Zapobieganie.
Terapia pedagogiczna.
Edukacja wielokulturowa.
Dziedziny wychowania: wychowanie moralne, estetyczne, seksualne, patriotyczne, umysłowe, religijne, zdrowotne.
Warunki efektywności pracy wychowawczej.
Metody kształcenia
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny z pokazem slajdów, metody problemowe, metoda projektów, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest czynny udział w zajęciach (dyskusje, sprawozdanie z lektury) oraz wykonanie indywidualnie prezentacji multimedialnej/referatu/portfolio (na wybrany z sylabusa temat). Powyżej 2 nieobecności na zajęciach należy zaliczyć w ramach konsultacji.
Warunkiem zaliczenia wykładów jest egzamin (zaliczenie powyżej 60%).
Ocena końcowa to ocena z egzaminu (weryfikowana aktywnością na ćwiczeniach).
Literatura podstawowa
Janowski A., Pedagogika praktyczna, „Fraszka Edukacyjna”, Warszawa 2007.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, "Impuls", Kraków 2004.
O humanizacji pracy zawodowej współczesnego nauczyciela, red. E. Kobyłecka, Wydawnictwo PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2007.
Pedagogika. Podręcznik akademicki,t. 1-2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), PWN, Warszawa 2010.
Pedagogika, t. 1-2, Podstawy nauk o wychowaniu, B. Śliwerski (red.), GWP, Gdańsk 2006.
Literatura uzupełniająca
Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls” Kraków 2005.
Pasterniak-Kobyłecka E., Edukacja aksjologiczna dziecka w środowiskach wychowawczych. Współczesne problemy, „Impuls” Kraków 2020.
Lewowicki T., O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki, ITE – PIB, Warszawa – Radom 2007.
Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2009.
Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2022 19:21)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.