SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia wychowawcza |
Kod przedmiotu | 05.8-WH-WHSND-PSW-Ć-S14_genP6WCM |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest analiza typowych problemów rozwojowo-wychowawczych dzieci i młodzieży oraz zapoznanie studentów z możliwymi formami pomocy i wspierania rozwoju.
Znajomość najważniejszych pojęć psychologicznych i podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka.
Ćwiczenia:
Wpływ różnic indywidualnych w zakresie temperamentu na styl uczenia się.
Style wychowawcze i ich rozwojowe konsekwencje.
Praca z uczniami wyjątkowo zdolnymi .
Metody pracy z uczniami o specjalnych potrzebach. Dzieci z dysleksją rozwojową, ADHD i spektrum autystycznym.
Przyczyny zaburzeń emocjonalnych wśród dzieci i młodzieży. Dzieci i młodzież po urazach emocjonalnych.
Lęk separacyjny i fobia szkolna.
Agresja i przemoc wśród dzieci i młodzieży - uwarunkowania i sposoby pracy.
Efekt Galatei i efekt Golema - przeciwdziałanie tworzeniu się nieprzystosowania społecznego dzieci.
Problemy okresu dorastania. bunt młodzieńczy, zaburzenia odżywiania, depresje młodzieńcze i samobójstwa wśród nastolatków.
Uzależnienia wśród dzieci i nastolatków.
Referat, pogadanka, studium przypadku
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie oceny pozytywnej z referatu. Ocena końcowa może być podwyższona poprzez aktywny udział w dyskusji podczas zajęć.
Brzezińska A. , Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2016.
James B., Leczenie dzieci po urazach psychicznych. Poznań 2003.
Meyer R., Psychopatologia. Jeden przypadek-wiele teorii. Gdańsk 2005.
Pfiffner L., Wszystko o ADHD. Poznań 2005.
Radziwiłłowicz W. , Depresja dzieci i młodzieży, Kraków 2010.
Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 12-04-2022 19:46)