SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru: Komunikacja interkulturowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru: Komunikacja interkulturowa
Kod przedmiotu 09.1-WH-FAD-KI-S18
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia angielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr Irmina Kotlarska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostrzeganie i rozumienie różnic kulturowych oraz ich wpływu na proces komunikowania. Zaznajomienie z podstawową terminologią z zakresu komunikacji międzykulturowej. Zapoznanie z warunkami skutecznej komunikacji w sytuacji zróżnicowania kulturowego.  Rozpoznanie barier i pomostów w komunikacji interkulturowej. Uświadomienie znaczenia znajomości kultury w komunikacji. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu językoznawstwa. 

Zakres tematyczny

  1. Kultura i jej miejsce w komunikacji ludzkiej.
  2. Kompetencje językowe i komunikacyjne a kompetencje kulturowe.
  3. Typy kultur narodowych w perspektywie komunikacji.
  4. Szok kulturowy.
  5. Akty mowy w różnych językach i kulturach.
  6. Stereotypy i uprzedzenia kulturowe.
  7. Komunikowanie niewerbalne w różnych kulturach.
  8. Grzeczność i etykieta językowa w komunikacji interkulturowej.
  9. Tabu w różnych kulturach.

Metody kształcenia

Praca z tekstem; metoda działalności praktycznej (indywidualnej i grupowej); heureza (pokonywanie barier i różnego rodzaju ograniczeń w toku debat i wspólnego namysłu).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji w grupach, przygotowanie wypowiedzi (w formie pisemnje lub ustnej) dotyczącej szoku kulturowego oraz zaliczenie sprawdzianu z wiedzy na poziomie 51%.

Literatura podstawowa

Hofstede G., Cultures and Organizations, London 1991.

Glondys D., Bednarczyk M., Komunikacja międzykulturowa albo lepiej nie wychodź z domu, Kraków 2020

Samovar L. A., Porter R. E., McDaniel E.R, Intercultural coomunication. A reader, Boston 2012

Wierzbicka A., Język-umysł-kultura, Warszawa 1999.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego. 

 

Literatura uzupełniająca

Analyzing intercultural communication (red.) Karlfried Knapp, Werner Enninger, Annelie Knapp-Potthoff, Berlin 1987.

Bartmiński J., Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolongwistyczne, Lublin 2009.

Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998. 

Lingwistyka kulturowa i międzykulturowa. Antologia, red. W. Czachur, Warszawa 2018.

Magala S., Kompetencje międzykulturowe, Warszawa 2011.

Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2012.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Irmina Kotlarska (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 10:27)