SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metaetyka |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-F-ME-2-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Etyka w życiu publicznym |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma za zadanie wskazanie na zagadnienie integralności etyki jako zespołu nauk o moralności, na wymogi formalno-logiczne wobec etyki: język i aparatura pojęciowa etyki oraz na wskazanie na różne sposoby uzasadniania stanowisk etycznych. Zajęcia z metaetyki mają służyć pogłębianiu wiedzy dotyczącej złożoności przedmiotu etyki a także służyć jako metodologiczne narzędzie w analizowaniu i wyjaśnianiu sporów etycznych.
.
Znajomość podstaw historii etyki i podstawowych pojęć i zagadnień etycznych.
1.Zagadnienia przedmiotu metaetyki. 2. Pojęcie moralności - wokół prób zdefiniowania 3. Charakterystyka ocen i norm etycznych. 4. Dobro moralne i etyka dążeń: etyka starożytna 5. Obowiązek moralny i etyka powinności. Prawa. Uprawnienia. 6.Prawda. Prawdomówność i słuszność. Odmiany nieprawdy. 7. Godność i prawa człowieka.
8. Odpowiedzialność i etyka odpowiedzialności. 9.Sumienie. Intencje. Motywy. Skutki. 10. Sprawiedliwość i równość. 11.Tolerancja. Nietolerancja. Tolerowanie. 12.Spory o naturę człowieka. Hedonizm. Egoizm. Altruizm. Instynkty społeczne.13. Problem natury wartości: Obiektywizm. Subiektywizm. Status wartości, poznawalność wartości, klasyfikacje wartości.
Analiza tekstów źródłowych, dyskusja, prezentacja multimedialna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obowiązkowa obecność na zajęciach, udział w dyskusjach; czynna analiza tekstu źródłowego, prezentacja wybranego stanowiska metaetycznego, praca pisemna;
1. Metaetyka, red. I. Lazari-Pawłowska, Warszawa 1975.
2. S. Dziamski, Wykłady z nauki o moralności, Poznań 2000.
3. R.B. Brandt, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, Warszawa 1996.
4. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998.
1. Etyka. Zarys, red. J. Pawlica, Kraków 1992.
2. M. Ossowska,Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa 2000.
3. A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, Warszawa 1996.
4. L. Stevenson, D.L. Haberman, Dziesięć koncepcji natury ludzkiej, Wrocław 2001
5. R.M. Hare, Myślenie moralne. Jego płaszczyzny, metody i istota, Warszawa 2001.
6. I. Lazari-Pawłowska, Etyka. Pisma wybrane, red. P.J. Smoczyński, Wrocław 1982.
7. J. Górnicka-Kalinowska, Idea sumienia w filozofii moralnej, Warszawa 1993
8. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2001.
9.Wł. Tatarkiewicz, Pisma z etyki z teorii szczęścia, red. P.J. Smoczyński, Wrocław–Warszawa 1992;
10. M. Ossowska, Podstawy nauki o moralności, Wrocław 1994.
Zmodyfikowane przez dr Joanna Zegzuła - Nowak (ostatnia modyfikacja: 04-05-2022 15:52)