SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Kod przedmiotu 05.0-WP-AKTAS-BPRW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowacka-Chiari
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z aspektami i czynnikami rozwoju biologicznymi człowieka. Zdobycie wiedzy w zakresie rozwoju struktury i funkcji w ontogenezie. Zapoznanie z metodami oceny wieku rozwojowego oraz zdobycie umiejętności oceny procesów wzrastania dziecka. Zdobycie wiedzy dotyczącej problemów cywilizacyjnych (ekologii żywienia, ekologii zdrowia i chorób), a także międzypokoleniowych zmian w przebiegu ontogenezy

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu biologii człowieka (w tym budowy i funkcji układów człowieka), higieny i zachowań zdrowotnych.

Zakres tematyczny

Pojęcie ontogeneza, jej etapy oraz czynniki wpływające na rozwój człowieka. Pojęcie trendu sekularnego, jego składowe. Wiek rozwojowy i metody jego oceny.  Rozwój struktury i funkcji w ontogenezie z uwzględnieniem potencjalnych nieprawidłowości. Postawa ciała i metody jej oceny. Dymorfizm płciowy człowieka. Czynniki kształtujące zdrowie człowieka. Cykle i biorytmy w rozwoju ontogenetycznym człowieka. Biologiczne determinanty zachowań. Problemy biokulturowe (społeczeństwo postindustrialne, globalizacja, ekologia żywienia, ekologia zdrowia i chorób). 

Metody kształcenia

obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, pomiar, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, metoda projektowa. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej zgodnie z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 60% punktów. Skala ocen: poniżej 60% (2,0), 60-68% (3,0), 69-77% (3,5), 78-85% (4,0), 86-93% (4,5), 94-100% (5,0). Ocena końcowa z ćwiczeń obejmuje dwie składowe: 1 – średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych (50% oceny) oraz 2 – ocenę zaliczenia pisemnego (50 %).

Skala ocen: ndst (2,0), dostateczny (3,0), dostateczny plus (3,5), dobry (4,0), dobry plus (4,5), bardzo dobry (5,0); Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń.

Na ocenę wpływa także obecność i aktywność na zajęciach. W przypadkach nieobecności na zajęciach, student powinien uzupełnić braki. Dopuszcza się 13% nieobecności (usprawiedliwionych), które Student powinien uzupełnić w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (max na dwa tygodnie przed końcem zajęć). Usprawiedliwioną nieobecność Student/-ka zobowiązani są odpracować w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej (wg wskazań prowadzącego). Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Malinowski A.(2009), Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski.
  2. Tatarczuk J., Asienkiewicz R., Wandycz A.(2009), Struktura somatyczna i aktywność motoryczna w ujęciu rytmów sezonowych wśród młodzieży akademickiej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski.
  3. Wolański N. (2012),Rozwój biologiczny człowieka: podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia, Warszawa, PWN.
  4. Woynarowska B.(2008), Edukacja zdrowotna: podręcznik dla studentów. Warszawa, PWN.
  5. Strona internetowa Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego: www.bu.uz.zgora.p

Literatura uzupełniająca

  1. Asienkiewicz R., Tatarczuk J., Wandycz J.(2019), Dziecko lubuskie. Poziom rozwoju fizycznego chłopców i dziewcząt w wieku 7-18 lat w świetle wybranych czynników społecznych i środowiskowych. Normy biologiczne. Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski.
  2. Izdebski Z. (red) (2008), Zagrożenia okresu dorastania. Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski.
  3. Wolański N.(2008), Ekologia człowieka, t.1-2. Warszawa ,Wydawnictwo Naukowe PWN 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowacka-Chiari (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 21:02)