SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do kształcenia i wychowania |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-AKTAS-WKW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z istotą i strukturą procesu wychowania, ukazanie funkcjonowania klasy szkolnej jako środowiska wychowawczego, wskazanie na metody poznawania uczniów oraz znaczenie pracy zawodowej nauczyciela.
Podstawowa wiedza na temat społecznego funkcjonowania człowieka
Wykłady
Istota i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego struktura, właściwości i dynamika
Funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej - procesy społeczne w klasie
Rozwiązywanie konfliktów w klasie szkolnej
Style kierowania klasą, ład i dyscyplina w klasie szkolnej
Ćwiczenia
Środowiska wychowawcze
Metody, formy, zasady wychowania
Metody poznawania uczniów
Obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy
Rola zawodowa nauczyciela - jakość pracy nauczyciela, projektowanie ścieżki zawodowej, sukces zawodowy, choroby zawodowe nauczycieli.
Znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym
Metody podające, burza mózgów, pogadanka.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest:
- zdanie egzaminu;
- napisanie pracy pisemnej i kolokwium;
- aktywność na zajęciach.
1. Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.
2. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń-Olsztyn 1996.
3. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
4. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
5. Śliwerski B., Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.
6. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
7. Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.
8. Halpin D., Hope and Education, London-New York 2003.
1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
2. Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie: wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.
3. „Studia z Teorii Wychowania” 2010, 1.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 22:06)