SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do kształcenia i wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do kształcenia i wychowania
Kod przedmiotu 05.0-WP-AKTAS-WKW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z istotą i strukturą procesu wychowania, ukazanie funkcjonowania klasy szkolnej jako środowiska wychowawczego, wskazanie na metody poznawania uczniów oraz znaczenie pracy zawodowej nauczyciela.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat społecznego funkcjonowania człowieka

Zakres tematyczny

Wykłady

Istota i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego struktura, właściwości i dynamika 

Funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej - procesy społeczne w klasie

Rozwiązywanie konfliktów w klasie szkolnej

Style kierowania klasą, ład i dyscyplina w klasie szkolnej

Ćwiczenia 

Środowiska wychowawcze

Metody, formy, zasady wychowania

Metody poznawania uczniów

Obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy

Rola zawodowa nauczyciela - jakość pracy nauczyciela, projektowanie ścieżki zawodowej, sukces zawodowy, choroby zawodowe nauczycieli. 

Znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym

Metody kształcenia

Metody podające, burza mózgów, pogadanka.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest:

- zdanie egzaminu;

- napisanie pracy pisemnej i kolokwium;

- aktywność na zajęciach.

Literatura podstawowa

1.     Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.

2.     Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń-Olsztyn 1996.

3.     Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.

4.     Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.

5.     Śliwerski B., Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.

6.     Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.

7.     Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.

8.      Halpin D., Hope and Education, London-New York 2003.

Literatura uzupełniająca

1.     Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.

2.     Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie: wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.

3.     „Studia z Teorii Wychowania” 2010, 1.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 22:06)