SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Media w kulturze i edukacji |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-AKTAS-MwKiE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie podstawowej wiedzy w zakresie znaczenia oraz funkcji mediów w kulturze i edukacji. Kształtowanie umiejętności samodzielnej oceny, wyboru oraz przygotowania mediów edukacyjnych stosowanych w działaniach kulturalnych, wychowawczych i edukacyjnych. Kształtowanie umiejętności oceny szkodliwego oddziaływania mediów oraz świadomego i sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT) w pracy animatora kultury.
Podstawowe podstawowa wiedza o mediach, multimediach i technologii informacyjno-komunikacyjnej, sprawna obsługa podstawowych aplikacji MS.
Problematyka wykładów
Media, multimedia, technologie informacyjne w kulturze i edukacji, podstawowe pojęcia: definicja, kalcyfikacja mediów edukacyjnych.
Funkcje mediów w kulturze i edukacji. Kulturalne i edukacyjne możliwości mediów i multimediów. Multimedialne programy komputerowe w procesie nauczania i uczenia się.
Cechy edukacyjnych programów komputerowych. Zalety nauczania wspomaganego technologią informacyjną. Zasady nauczania z wykorzystaniem mediów i multimediów. Współczesne zagrożenia i niebezpieczeństwa medialne (cyberprzemoc, uzależnienia, sexting, szkodliwe treści w Internecie).
Problematyka laboratorium
Oferta kulturalno-edukacyjna sieci Internet dla dzieci i młodzieży. Przegląd i szczegółowa analiza stron internetowych skierowanych dla dzieci i młodzieży stanowiących pomoc dydaktyczną w działaniach kulturalno-edukacyjnych (przeznaczenie, zawartość, wady i zalety strony internetowej). Multimedialne programy komputerowe w praktyce animatora kultury. Media proste i złożone w działaniach animatora kultury. Propozycje zajęć skierowanych dla dzieci i młodzieży. Przygotowanie, prezentacja i ewaluacja przedstawionych koncepcji studentów.
Wykłady – wykład konwersatoryjny, pokaz, demonstracja.
Laboratoria – praca z książką, samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online zamieszczonych na platformie: blended learning oraz e-learning przygotowanych i opracowanych przez prowadzącego, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, ćwiczenia audytoryjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, ocena i analiza stron internetowych oraz przedstawienie koncepcji zajęć dla dzieci i młodzieży zakładających wykorzystanie mediów prostych lub złożonych.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratoriów i wykładów.
Bednarek J., (2002), Media w nauczaniu, Warszawa
Ogonowska A., (2018), Uzależnienia medialne. Uwarunkowania, leczenie, profilaktyka, Kraków
Huk T., (2001), Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły, Kraków
Meggendorfe S., Reichel S., Reichel L., Scheuerbrand M., (2021), 55 Ideen Digitale Medien in der Grundschule: einfach, sinnvoll, praxiserprobt, Auer Verlag, Augsburg
Spitzer M., (2016), Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie, Słupsk
Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 10-04-2022 23:30)