SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka wychowania
Kod przedmiotu 05.9-WP-AKTAS-MW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z istotą procesu, metodami i metodyką wychowania.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych pojęć pedagogicznych

Zakres tematyczny

Wykłady

Wychowanie w kontekście rozwoju jednostki:

  • Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna
  • Wychowanie według koncepcji humanistycznej i pedagogicznej
  •  Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej i psychospołecznej
  •  Sposoby uprawiania teorii wychowania
  •  Perspektywy teorii wychowania
  •  Wartości źródłem wychowania.

Ćwiczenia

Proces wychowania - jego istota i funkcje. Metodyka wychowania

  • Pojęcie wychowania i jego cechy.
  • Charakterystyka procesu wychowawczego
  • Cele i metody wychowania
  •  Operacjonalizacja celów wychowania
  • Dziedziny wychowania
  • Sytuacje wychowawcze
  • Zasady i formy wychowania
  • Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania
  • Działania wychowawcze w aspekcie metodyki

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów, działania praktyczne z obszaru wychowania.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunki:

- napisanie na pozytywną ocenę kolokwium;

- pozytywnie oceniona wypowiedź ustna;

- pozytywna ocena aktywności na zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura: wybór tekstów, Kraków 1993.
  2. Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.
  3. Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Poznań 1999.
  4. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
  5. Pilch T., red., Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 2000.
  6. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
  7. Śliwerski B., Pedagogika: podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.
  8. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  9. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007.
  10. Sargent L.T., Ideology and Utopia, [w:] The Oxford Handbook of Political Ideologies, Freeden M., Sargent L.T., Stears M., Oxford 2013

Literatura uzupełniająca

 

  1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  2. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów, Kraków 2001.
  3. Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie: wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.
  4. Kowalski M., Falcman D., Fenomenologie: socjologia versus pedagogika, Kraków 2011.
  5. Kowalski M., Falcman D., Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna, Kraków 2010.
  6. Kwieciński Z., red., Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.
  7. Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice 2000.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 20:58)