SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do pedeutologii i tutoringu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do pedeutologii i tutoringu
Kod przedmiotu 05.0-WP-AKTAS-WPT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej.

Zakres tematyczny

Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki.

Nauczyciel w miejscu pracy, jego funkcje, zadania i pełnione role. Nauczyciel - tutor.

Koncepcje kształcenia nauczycieli. Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia.

Rozwój i awans zawodowy nauczyciela. Tożsamość zawodowa nauczycieli.

Kompetencje zawodowe nauczyciela.

Start zawodowy i pierwsze spotkanie nauczyciela z klasą.

Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.

Problem wypalenia zawodowego.

Etyka zawodowa. Podstawowe prawa i obowiązki nauczyciela.

Tutoring w szkole (modele, korzyści). Relacje nauczyciel - uczeń.

Metody pracy stosowane w tutoringu.

Metody kształcenia

Dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna, metody problemowe, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie   i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/projektu wybranego zagadnienia z zakresu pedeutologii; ocenę podwyższa przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio. Nieobecności na zajęciach (powyżej 2) należy zaliczyć na konsultacjach.

Literatura podstawowa

Budzyński M. (red.), Tutoring w szkole. Między teorią a zmianą praktyki edukacyjnej, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław 2009.

Day Ch., Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, tłum. J. Michalak, GWP, Gdańsk 2004.

Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków 2005.

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, Difini, Warszawa 2015.

Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, „Impuls”, Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca

Dilts R, Od przewodnika do inspiratora. Coaching przez duże "C", PINLP, Warszawa 2006.

Ekiert-Oldroyd D. (red.), Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2003.

Kobyłecka E. (red.), O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2005.

Kottler J. A., Zehm S. J., On Being a Teacher. Human Dimension, Corwin Press,California 2005.

Madalińska-Michalak J. M. (red.), O nową jakość edukacji nauczycieli, Wydawnictwo UW, Warszawa 2017.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2022 17:58)