SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do pedeutologii i tutoringu |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-AKTAS-WPT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej.
Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki.
Nauczyciel w miejscu pracy, jego funkcje, zadania i pełnione role. Nauczyciel - tutor.
Koncepcje kształcenia nauczycieli. Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia.
Rozwój i awans zawodowy nauczyciela. Tożsamość zawodowa nauczycieli.
Kompetencje zawodowe nauczyciela.
Start zawodowy i pierwsze spotkanie nauczyciela z klasą.
Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.
Problem wypalenia zawodowego.
Etyka zawodowa. Podstawowe prawa i obowiązki nauczyciela.
Tutoring w szkole (modele, korzyści). Relacje nauczyciel - uczeń.
Metody pracy stosowane w tutoringu.
Dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna, metody problemowe, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/projektu wybranego zagadnienia z zakresu pedeutologii; ocenę podwyższa przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio. Nieobecności na zajęciach (powyżej 2) należy zaliczyć na konsultacjach.
Budzyński M. (red.), Tutoring w szkole. Między teorią a zmianą praktyki edukacyjnej, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław 2009.
Day Ch., Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, tłum. J. Michalak, GWP, Gdańsk 2004.
Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków 2005.
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, Difini, Warszawa 2015.
Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, „Impuls”, Kraków 2013.
Dilts R, Od przewodnika do inspiratora. Coaching przez duże "C", PINLP, Warszawa 2006.
Ekiert-Oldroyd D. (red.), Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2003.
Kobyłecka E. (red.), O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2005.
Kottler J. A., Zehm S. J., On Being a Teacher. Human Dimension, Corwin Press,California 2005.
Madalińska-Michalak J. M. (red.), O nową jakość edukacji nauczycieli, Wydawnictwo UW, Warszawa 2017.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2022 17:58)