SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikowanie społeczne w działalności kulturalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikowanie społeczne w działalności kulturalnej
Kod przedmiotu 15.9-WP-AKTAS-KSDK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wzbudzanie (auto)refleksyjnego myślenia o procesach i mechanizmach komunikowania się. Doskonalenie umiejętności krytycznego, refleksyjnego analizowania sytuacji i zdarzeń komunikacyjnych w wymiarze intra- i interpersonalnych w działalności kulturalnej. 

Wymagania wstępne

Opanowanie podstawowych zasad pracy w grupie.

Zakres tematyczny

Wykłady: Definicje i modele procesu komunikowania. Podstawy skutecznego komunikowania. Zakłócenia procesu komunikowania się.. Podstawy komunikowania w grupie i organizacji – kapitał społeczny a efektywne komunikowanie społeczne, kultura instytucji a efektywne komunikowanie społeczne. Wybrane mechanizmy wpływu grupy, a skuteczność komunikowania się Komunikowanie masowe (cechy procesu komunikowania masowego, funkcje środków społecznego przekazu, skutki komunikowania masowego), Kulturowe różnice w komunikowaniu się

Ćwiczenia: Rozmowa jako podstawowa forma komunikowania się. Słuchanie aktywne – model von Thuna. Style komunikowania się. Asertywność, uległość, wrogość w komunikacji. Komunikacja niewerbalna i jej znaczenie w komunikowaniu się. Manipulacje komunikacyjne. Negocjacje jako forma komunikacji. Mediacja jako forma rozwiązywania konfliktów. Debata. Wystąpienia publiczne

Metody kształcenia

Wykład

Warsztaty 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie i przeprowadzenie przez studenta warsztatów dotyczących wybranej tematyki. Podstawą zaliczenia wykładów jest zdanie  egzaminu z tematyki prezentowanej w czasie wykładów.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się średnia z ocena z ćwiczeń i z egzaminu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. Bobryk J., Jak tworzyć rozmawiając. Skuteczność rozmowy, PWN, Warszawa 1995.
  2. Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.
  3. Bochno E., (red.), School in Community - Community in School, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2013.
  4. Głodowski W., Bez słów. Komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych, HANSA COMMUNICATION, Warszawa 1999.
  5. Grzesiuk L., Trzebińska E., Jak ludzie porozumiewają się?, Nasza Księgarnia, Warszawa 1978.

Literatura uzupełniająca

  1. Lindefield G., Asertywność czyli jak być otwartym skutecznym i naturalnym, Ravi, Łódź 1995.
  2. Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2000.
  3. Czarnawska M., Tajniki dialogu, Sokrates, Warszawa 1997.
  4. Friedemann Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania. Tom 1,2,3, WAM, Kraków 2001.
  5. Horn S., Tongue Fu! Sztuka walki językiem, Studio Emka, Warszawa 1999.
  6. Kennedy G., Negocjacje doskonałe, Rebis, Poznań 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 21:42)