SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Społeczne aspekty mass mediów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Społeczne aspekty mass mediów
Kod przedmiotu 14.2-WP-AKTAS-SAMM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z  teoretycznymi podstawami wiedzy o  mass mediami, ich specyfiką i historią oraz zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami komunikowania i komunikowania masowego;

 

 

 

Wymagania wstępne

Student zna podstawowe pojęcia socjologiczne oraz posiada wiedzę o koncepcjach i teoriach wyjaśniających życie społeczne i  ogólną wiedzę o mechanizmach życia społecznego, nabytą w ramach realizacji przedmiotu Wstęp do socjologii lub przedmiotu tożsamego.

Zakres tematyczny

Zagadnienia : wykłady

Komunikowanie społeczne: definicje i cechy komunikowania, modele komunikowania, rozwój komunikowania.

Kultura masowa i społeczeństwo masowe w klasycznych koncepcjach.

Komunikowanie masowe: media i społeczeństwo w XXI wieku.

Mass media XXI wieku.

Propaganda - istota zjawiska.

Zagadnienia: ćwiczenia

Historia mass mediów tradycyjnych.

Krótka historia internetu.

Nadawcy: instytucje nadawcze i jej cechy, rodzaje instytucji, media publiczne a media komercyjne.

Główne gatunki medialne i formaty: cechy i przykłady; hybrydyzacja.

Współcześni odbiory mediów tradycyjnych i nowoczesnych: modele percepcji.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem technik multimedialnych, ćwiczenia.audytoryjne.z wykorzystaniem technik multimedialnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student otrzymuje zaliczenie z wykładów na podstawie uzyskania pozytywnej  ocena z pracy pisemnej (poprawność merytoryczna, umiejętność argumentowania, przypisy, źródła, zróżnicowana bibliografia).

Student otrzymuje zaliczenie z ćwiczeń na podstawie uzyskania pozytywnej  ocena z prezentacji. (poprawność merytoryczna, poprawność wykonania prezentacji jako formy przekazywania wiedzy,  wskazanie źródeł wykorzystanych do przygotowania prezentacji, inicjowanie dyskusji ). Limit nieobecności na ćwiczeniach - 1.

W sytuacji większej liczby nieobecności  (max 3) student zobowiązany jest do konsultacji.

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna oceny z wykładu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1. Bernays E.L., Propaganda,Wrocław 2020.

2. Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010.

3. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009..

4. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012.

5. Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca

1. Flores S. E., Sfejsowani. Jak media społecznościowe wpływają na nasze życie, emocje i relacje z innymi, Warszawa 2017.

2. Lisowska – Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008.

3. Sorlin P., Mass media. Kluczowe pojęcia, Warszawa 2014.

4. McLuhan  M.,  The Gutenberg Galaxy : The Making of Typographic Man, Toronto1962 .

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-04-2022 08:31)