SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody i techniki badań społecznych |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-AKTAS-MTBS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu metod i technik badań pedagogicznych oraz ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach pedagogicznych zróżnicowanych metod i technik badawczych, także ich odmian on-line. Konstruowanie wybranych narzędzi badawczych.
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu studiowanego przez siebie kierunku.
Wykład
Podstawowe pojęcia – badanie, proces badawczy, etapy procesu badawczego.
Typy badań pedagogicznych.
Podejście pozytywistyczne, podejście interpretatywne, model badań ilościowych, model badań jakościowych.
Metoda, technika, narzędzie badawcze.
Wybrane metody w badaniach pedagogicznych – eksperyment pedagogiczny, metoda socjometryczna, studium przypadku, metoda biograficzna.
Dobór próby do badań.
Etyczne aspekty badań społecznych.
Laboratorium
Formułowanie, przedmiotu badań, celu badań i problemów badawczych.
Obserwacja - standaryzowana i niestandaryzowana.
Metoda sondażu diagnostycznego - technika ankiety i technika wywiadu.
Wywiady niestandaryzowane.
Badania realizowane z wykorzystaniem Internetu.
Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego.
Wykład – wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja
Laboratorium – praca z materiałem źródłowym, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, metoda projektów – przygotowanie wybranego narzędzia badawczego
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Wykład kończy się egzaminem. egzamin ma formę testu z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru (20 pytań). Ocena z egzaminu ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 11-12 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 13-14 punktów (65%-70%), ocena dobra - 15-16 punktów (75%-80%), ocena dobra plus - 17-18 punktów (85%-90%), ocena bardzo dobra - 19-20 punktów (95%-100%).
Laboratorium
Laboratorium z kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie trwania zajęć student będzie mógł uzyskać 100 punków – 40 punktów za aktywność na zajęciach, 60 punktów za przygotowanie wybranego narzędzia badawczego.
Ocena końcowa
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z egzaminu (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.
1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011.
2. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
3. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe: Metody i narzędzia. Warszawa 2012.
4. Maszke A., Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008.
5. Kozinets R. V., Netnografia : badania etnograficzne online, Warszawa 2012.
1. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2010.
2. Żegnałek K., Metody i techniki stosowane w badaniach społecznych, Warszawa 2008.
3. Sołoma L., Metody i techniki badań socjologicznych: wybrane zagadnienia, Olsztyn 1999.
4. Nind M., CurtinA., Hall K., Research Methods for Pedagogy (Bloomsbury Research Methods for Education) Annotated Edition, Bloomsbury Academic 2016
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 12-04-2022 16:22)