SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wybrane zagadnienia z historii kultury i sztuki |
Kod przedmiotu | 08.3-WP-AKTAS-WZHKS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma za zadanie ukazać miejsce kultury i tradycji europejskiej w życiu społecznym i przygotować do uczestnictwa w życiu kulturalnym, przedstawiając nurty i różnorodność w kulturze europejskiej oraz wskazać na historyczne inspiracje w kulturze współczesnej.
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w kulturze europejskiej na przestrzeni wieków.
1) - 3) Kultura antyczna i jej recepcja 4) Zmiana koncepcji człowieka jako twórcy kultury na przestrzeni dziejów; 5) Kultura a nauki humanistyczne i społeczne - badacz jako współtwórca kultury; 6) Zmiana paradygmatu kultury na przestrzeni dziejów; 7) - 8) Historia kultury - historia kulturowa; 9) Sztuka krytyczna a historia; 10) Co oznacza "koniec" historii sztuki? 11) Nowe media w sztuce a kultura współczesna; 12) Tekst i lektura – przemiany na przestrzeni wieków; 13) Kultura multimedialna, rewolucja czy zmiana nośnika? 14) Historyczne uwarunkowania aktywności kulturalnej/kulturowej; 15) Fotografia w aspekcie historycznym i kulturowym.
wykład, rozmowa nauczająca, praca ze źródłem ikonograficznym
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
warunkiem zaliczenia jest obecność na wykładzie oraz przygotowanie prezentacji w PP na temat wybranego zagadnienia z historii kultury i sztuki.
1. Danto A.C., Po końcu sztuki: sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Kraków 2013.
2. Danto A.C., Świat sztuki: pisma z filozofii sztuki, Kraków 2006.
3. Mencwel A., Wyobraźnia antropologiczna: próby i studia, Warszawa 2006.
1. Białostocki J., Pięć wieków myśli o sztuce. Studia i rozprawy z dziejów teorii i historii sztuki, Warszawa 1976.
2. Białostocki J., Płeć śmierci, Gdańsk 2007.
3. Berger K., Potęga smaku. Teoria sztuki, Gdańsk 2008.
4. Borowicz S., Reliefy rozmazane. Rzeczy i obrazy w kulturze dawnej Grecji, Kraków 2020.
5. Burszta W., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.
6. Carrol N., Filozofia sztuki masowej, Gdańsk 2011.
7. Chrzanowski T., Sztuka w Polsce, t.1-2, Warszawa 2008
8. Faryna-Paszkiewicz H., Geometria wyobraźni. Szkice o architekturze dwudziestolecia międzywojennego, Gdańsk 2003.
9. Glancey J., Historia architektury, Warszawa 2002.
10. Havelock E.A., Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, Warszawa 2006.
11. Havelock E.A., Przedmowa do Platona, Warszawa 2007.
12. Kultura i metoda, red. J. Michalik, Warszawa 2011.
13. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2000..
14. Ong W.J., Osoba, świadomość, komunikacja. Antologia, Warszawa 2009.
15. Ong W.J., Oralność i piśmiennictwo. Słowo poddane technologii, Warszawa 2011.
16. Potocka M. A., To tylko sztuka, Warszawa 2008.
17. Potocka M.A., Fotografia: ewolucja medium sztuki, Warszawa 2010
18. Potocka M.A., Nowa estetyka, Warszawa 2016.
19. Potocka M.A., Malarstwo. Rzeźba. Nowe media sztuki, Warszawa 2020.
20. Vandendorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, Warszawa 2008.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Andrzej Gillmeister, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 16:13)