SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane zagadnienia z historii kultury i sztuki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane zagadnienia z historii kultury i sztuki
Kod przedmiotu 08.3-WP-AKTAS-WZHKS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Andrzej Gillmeister, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot ma za zadanie ukazać miejsce kultury i tradycji europejskiej w życiu społecznym i przygotować do uczestnictwa w życiu kulturalnym, przedstawiając nurty i różnorodność w kulturze europejskiej oraz wskazać na historyczne inspiracje w kulturze współczesnej.

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w kulturze europejskiej na przestrzeni wieków.

Zakres tematyczny

1) - 3) Kultura antyczna i jej recepcja 4) Zmiana koncepcji człowieka jako twórcy kultury na przestrzeni dziejów; 5) Kultura a nauki humanistyczne i społeczne - badacz jako współtwórca kultury; 6) Zmiana paradygmatu kultury na przestrzeni dziejów;  7) - 8) Historia kultury - historia kulturowa; 9) Sztuka krytyczna a historia; 10) Co oznacza "koniec" historii sztuki? 11) Nowe media w sztuce a kultura współczesna; 12) Tekst i lektura – przemiany na przestrzeni wieków; 13) Kultura multimedialna, rewolucja czy zmiana nośnika? 14) Historyczne uwarunkowania aktywności kulturalnej/kulturowej; 15) Fotografia w aspekcie historycznym i kulturowym.

Metody kształcenia

wykład, rozmowa nauczająca, praca ze źródłem ikonograficznym

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

warunkiem zaliczenia jest obecność na wykładzie oraz przygotowanie prezentacji w PP na temat wybranego zagadnienia z historii kultury i sztuki.

Literatura podstawowa

1. Danto A.C., Po końcu sztuki: sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Kraków 2013.

2. Danto A.C., Świat sztuki: pisma z filozofii sztuki, Kraków 2006.

3. Mencwel A., Wyobraźnia antropologiczna: próby i studia, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

1.      Białostocki J., Pięć wieków myśli o sztuce. Studia i rozprawy z dziejów teorii i historii sztuki, Warszawa 1976.

2.      Białostocki J., Płeć śmierci, Gdańsk 2007.

3.      Berger K., Potęga smaku. Teoria sztuki, Gdańsk 2008.

4.      Borowicz S., Reliefy rozmazane. Rzeczy i obrazy w kulturze dawnej Grecji, Kraków 2020.

5.      Burszta W., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.

6.      Carrol N., Filozofia sztuki masowej, Gdańsk 2011.

7.      Chrzanowski T., Sztuka w Polsce, t.1-2, Warszawa 2008

8.      Faryna-Paszkiewicz H., Geometria wyobraźni. Szkice o architekturze dwudziestolecia międzywojennego, Gdańsk 2003.

9.      Glancey J., Historia architektury, Warszawa 2002.

10.    Havelock E.A., Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, Warszawa 2006.

11.    Havelock E.A., Przedmowa do Platona, Warszawa 2007.

12.    Kultura i metoda, red. J. Michalik, Warszawa 2011.

13.    Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2000..

14.    Ong W.J., Osoba, świadomość, komunikacja. Antologia, Warszawa 2009.

15.    Ong W.J., Oralność i piśmiennictwo. Słowo poddane technologii, Warszawa 2011.

16.    Potocka M. A.,  To tylko sztuka, Warszawa 2008.

17.    Potocka M.A., Fotografia: ewolucja medium sztuki, Warszawa 2010

18.    Potocka M.A., Nowa estetyka, Warszawa 2016.

19.    Potocka M.A., Malarstwo. Rzeźba. Nowe media sztuki, Warszawa 2020.

20.    Vandendorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, Warszawa 2008.

 

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr hab. Andrzej Gillmeister, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 16:13)