SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do pedagogiki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do pedagogiki
Kod przedmiotu 05.0-WP-PSPM-WDP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie pedagogiki jako nauki humanistycznej, empirycznej i społecznej; przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu i autoedukacji człowieka; przekaz podstawowego języka opisu rozwoju i wychowania człowieka; przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej; doskonalenie umiejętności dostrzegania, analizowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych;

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Zakres tematyczny

Wykłady

Przedstawienie elementarnej wiedzy o wychowaniu w kontekście ontologicznym

Pedagogika jako nauka i refleksja nad wychowaniem.

Pedagogika teoretyczna i praktyczna.

Wyrazy podstawowe i pochodne w pedagogice.

Rozwój naukowy pedagogiki.

Określenie charakteru naukowego pedagogiki.

Budowa i miejsce pedagogiki w systemie nauk.

Działy współczesnej pedagogiki.

Związek pedagogiki z innymi dyscyplinami wiedzy.

Struktura i definiowanie pojęć pedagogicznych.

Klasyfikacje pojęć pedagogicznych.

Różnice i podobieństwa znaczeniowe pojęć pedagogicznych.

Dziesięciościan edukacji.

 

Ćwiczenia

Analiza elementarnej wiedzy o wychowaniu w kontekście antropologicznym

Wychowanie i jego właściwości.

Rola i funkcje wychowania, społeczne znaczenie wychowania.

Zjawiska przemian w wychowaniu.

Współczesne systemy wychowania.

Wybrane koncepcje współczesnej pedagogiki.

Edukacja w ujęciu wertykalnym i horyzontalnym.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia – metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin w formie testowej. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia

Ćwiczenia kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej  oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.

Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

 

  1. Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.
  2. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007.
  3. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  4. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura: wybór tekstów, Kraków 1993.
  2. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  3. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów, Kraków 2001.
  4. Kwieciński Z., red., Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 21:30)