SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoretyczne podstawy wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoretyczne podstawy wychowania
Kod przedmiotu 05.7-WP-PSPM-TPW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki wychowawczej na płaszczyźnie teoretycznej, świadomość wielości możliwości kształtowania teoretycznych podstaw koncepcji wychowawczych; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat teorii wychowania; zapoznanie z dylematami współczesnej teorii wychowania; kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów wychowawczych;

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Zakres tematyczny

Wykłady

Wychowanie jako proces ukierunkowany na cel:

Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna.

Wychowanie według koncepcji humanistycznej i pedagogicznej.

Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej i psychospołecznej.

Sposoby uprawiania teorii wychowania. Perspektywy teorii wychowania.

Rola podstawowych środowisk wychowawczych w procesie wychowania.

Wartości źródłem wychowania.

Ćwiczenia

Podstawowe właściwości procesu wychowania:

Pojęcie wychowania i jego cechy.

Cele wychowania i ich operacjonalizacja.

Metody wychowania.  

Dziedziny wychowania.

 Zasady wychowania.

Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja.

Ćwiczenia – dyskusja moderowana, praca w grupach, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin w formie testowej. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia

Ćwiczenia kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej  oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.

Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń-Olsztyn 1996.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.

Śliwerski B., Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011.

 

Literatura uzupełniająca

Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, WAiP, Warszawa 2011.

Rudek I., Difficultes of growing up. Educational dilemmas that teachers and parents are facing, [w:] A. Jaworska, D. Apanel (editors), Social Rehabilitation, Care and Education in Postmodern World. "Impuls". Kraków 2009.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 06:22)