SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza funkcjonalna osób z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza funkcjonalna osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSPM-DFNI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • wyposażenie w wiedzę i umiejętności niezbędnych do przeprowadzania diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu procesów rozwojowych człowieka, funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz podstaw diagnozy psychopedagogicznej zdobytą na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Psychologia rozwoju człowieka", "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej" oraz "Diagnostyka w pedagogice specjalnej".

 

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów:

  • Diagnostyka w pedagogice specjalnej (rola i cel diagnozy).
  • Rodzaje i zasady diagnozy w pedagogice specjalnej.
  • Etapy diagnozy w pedagogice specjalnej.
  • Charakterystyka procesu diagnostycznego osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
  • Rodzaje, narzędzia i techniki procesu diagnostyki w pedagogice specjalnej.
  • Diagnoza funkcjonalna osoby z niepełnosprawnością intelektualną z uwzględnieniem stopnia niepełnosprawności.

Tematyka ćwiczeń:

  • Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) – podstawy prawne.
  • WOPFU z niepełnosprawnością intelektualną.
  • Obszary diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.
  • Narzędzia do diagnozowania poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.
  • Konstrukcja arkusza oceny poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w wybranym obszarze i na wybranym poziomie funkcjonowania.

Metody kształcenia

  • wykład: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
  • ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, metoda projektów prezentacja opracowanej problematyki.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Zasępa E., Osoba z niepełnosprawnością intelektualną, Procesy poznawcze, Kraków 2017.
  2. Kostrzewski J., Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia, w: Czapiga A. (red.), Psychologiczne wspomagania rozwoju psychicznego dziecka, Wrocław 2006.
  3. Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (red.), Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wrocław 2012.

Literatura uzupełniająca

  1. Harlen W., Assessment of learning, Thousand Oaks 2007.
  2. Krakowiak K., Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, Warszawa 2017. 
  3. Smith D.D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2008.
  4. Obowiązujące akty prawa oświatowego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 12:50)