przygotowanie do diagnozowania i rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i uczniów, prowadzących do optymalizowania oddziaływań edukacyjnych i terapeutycznych względem tej grupy.
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki specjalnej i diagnozy pedagogicznej, zdobytą na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Psychologia rozwoju człowieka", "Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE", "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej" oraz "Diagnostyka w pedagogice specjalnej".
Zakres tematyczny
Tematyka wykładów:
Wprowadzenie podstawowych pojęć: a) diagnoza pedagogiczna; b) specjalne potrzeby edukacyjne; c) pomoc psychologiczno-pedagogiczna; d) psychoprofilaktyka niepowodzeń edukacyjnych: wczesna interwencja, wspomaganie rozwoju.
Charakterystyka procesu diagnostycznego dzieci i młodzieży ze SPE, rodzaje trudności i deficytów.
Prawodawstwo oświatowe w sprawie zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów.
Tematyka ćwiczeń:
Objawy osiowe wybranych dysfunkcji rozwojowych.
Nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - kompetencje psychopedagogiczne i umiejętności terapeutyczne w zakresie udzielania form wsparcia, wczesnej interwencji, wspomaganiu rozwoju i wyrównywaniu szans edukacyjnych.
Modele współpracy z rodzicami dzieci ze SPE – metody wsparcia i pomocy.
Wykonanie diagnozy funkcjonalnej na wybranym narzędziu oddziaływań terapeutycznych celem optymalizacji terapii dzieci.
Konstruowanie narzędzia diagnostycznego do badania wycinkowego, ściśle zdefiniowanego obszaru funkcjonowania dla uczniów z wybranym typem SPE.
Metody kształcenia
wykłady: wykład problemowy, konwersatoryjny.
ćwiczenia: praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, prezentacja opracowanej problematyki, projekt.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady:
Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Krakowiak K. (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, Warszawa 2017.
Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
Pilecka W., Rutkowski M. (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości : psychopedagogiczne podstawy edukacji, rewalidacji i terapii trudności w uczeniu się, Kraków 2009.
Literatura uzupełniająca
Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.
Harlen, W. Assessment of learning, Thousand Oaks 2007
Konarzewski S., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 15:57)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.