SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-DSPE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • przygotowanie do diagnozowania i rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i uczniów, prowadzących do optymalizowania oddziaływań edukacyjnych i terapeutycznych względem tej grupy. 

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki specjalnej i diagnozy pedagogicznej, zdobytą na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Psychologia rozwoju człowieka", "Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE", "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej" oraz "Diagnostyka w pedagogice specjalnej".

 

 

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów:

  • Wprowadzenie podstawowych pojęć: a) diagnoza pedagogiczna; b) specjalne potrzeby edukacyjne; c) pomoc psychologiczno-pedagogiczna; d) psychoprofilaktyka niepowodzeń edukacyjnych: wczesna interwencja, wspomaganie rozwoju. 
  • Charakterystyka procesu diagnostycznego dzieci i młodzieży ze SPE, rodzaje trudności i deficytów.
  • Prawodawstwo oświatowe w sprawie zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów.

Tematyka ćwiczeń:

  • Objawy osiowe wybranych dysfunkcji rozwojowych.
  • Nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - kompetencje psychopedagogiczne i umiejętności terapeutyczne w zakresie udzielania form wsparcia, wczesnej interwencji, wspomaganiu rozwoju i wyrównywaniu szans edukacyjnych.
  • Modele współpracy z rodzicami dzieci ze SPE – metody wsparcia i pomocy.
  • Wykonanie diagnozy funkcjonalnej na wybranym narzędziu oddziaływań terapeutycznych celem optymalizacji terapii dzieci.
  • Konstruowanie narzędzia diagnostycznego do badania wycinkowego, ściśle zdefiniowanego obszaru funkcjonowania dla uczniów z wybranym typem SPE.

Metody kształcenia

  • wykłady: wykład problemowy, konwersatoryjny.
  • ćwiczenia: praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, prezentacja opracowanej problematyki, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

 

 

 

Literatura podstawowa

  1.  Krakowiak K. (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, Warszawa 2017.
  2.  Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
  3. Pilecka W., Rutkowski M. (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości : psychopedagogiczne podstawy edukacji, rewalidacji i terapii trudności w uczeniu się, Kraków 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.
  2. Harlen, W. Assessment of learning, Thousand Oaks 2007
  3. Konarzewski S., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
  4. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 15:57)