SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych IV - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych IV
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MKGZ4
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Opanowanie przez studentów problematyki kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą (np. (np. alergia, cukrzyca, epilepsja, choroby układu krążenia, choroby układu oddechowego, astma, hemofilia, choroby nowotworowe), niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną (zaburzenia wagi i wzrostu, transseksualizm, deformacje twarzy): istota nauczania otwartego, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania, modele nauczania indywidualizującego, uniwersalne projektowanie zajęć, nowe technologie w nauczaniu (technologie wspomagające i asystujące), metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną, znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym wspierające uczenie się).

2. ukształtowanie umiejętności studentów w zakresie projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną,

dobierania i adaptowania środków dydaktycznych, dostosowywania treści i formy sprawdzianów do specyfiki procesów poznawczych uczniów z uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną, motywowania w/w uczniów do uczenia się, stosowania oceniania wspierającego uczenie się.

3. Uwrażliwienie studentów na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat edukacji włączającej, uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną - pozyskania w dotychczasowym przebiegu studiów.

Zakres tematyczny

Konwersatoria:

1. Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

2. Uniwersalne projektowanie zajęć z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

3. Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących), dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

4. Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

5. Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

6. Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

7. Sposoby motywowania do nauki uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

8. Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

 

Metody kształcenia

analiza tekstu z dyskusją, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, prezentacja, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z konwersatorium:

Średnia arytmetyczna ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie konwersatorium. Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacjach. 

Literatura podstawowa

1. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.

2. Góralczyk E., Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Warszawa 2009.

3. Mitchell D., Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk 2016.

4. Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację?, red. B. Wojnarowska, Warszawa 2010.

5. Vicky C. Whitburn B., Inclusive Education: Making Sense of Everyday Practice. Innovations and Controversies: Interrogating Educational Change, Vol. 6. Rotterdam 2017.

 

Literatura uzupełniająca

. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.

2. Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.

3. Szczygieł B., Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków 2001.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 15:27)