SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych IV |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MKGZ4 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
1. Opanowanie przez studentów problematyki kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą (np. (np. alergia, cukrzyca, epilepsja, choroby układu krążenia, choroby układu oddechowego, astma, hemofilia, choroby nowotworowe), niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną (zaburzenia wagi i wzrostu, transseksualizm, deformacje twarzy): istota nauczania otwartego, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania, modele nauczania indywidualizującego, uniwersalne projektowanie zajęć, nowe technologie w nauczaniu (technologie wspomagające i asystujące), metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną, znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym wspierające uczenie się).
2. ukształtowanie umiejętności studentów w zakresie projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną,
dobierania i adaptowania środków dydaktycznych, dostosowywania treści i formy sprawdzianów do specyfiki procesów poznawczych uczniów z uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną, motywowania w/w uczniów do uczenia się, stosowania oceniania wspierającego uczenie się.
3. Uwrażliwienie studentów na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.
Podstawowa wiedza na temat edukacji włączającej, uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną - pozyskania w dotychczasowym przebiegu studiów.
Konwersatoria:
1. Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.
2. Uniwersalne projektowanie zajęć z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.
3. Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących), dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.
4. Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.
5. Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.
6. Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.
7. Sposoby motywowania do nauki uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.
8. Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.
analiza tekstu z dyskusją, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, prezentacja, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z konwersatorium:
Średnia arytmetyczna ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie konwersatorium. Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.
Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacjach.
1. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.
2. Góralczyk E., Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Warszawa 2009.
3. Mitchell D., Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk 2016.
4. Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację?, red. B. Wojnarowska, Warszawa 2010.
5. Vicky C. Whitburn B., Inclusive Education: Making Sense of Everyday Practice. Innovations and Controversies: Interrogating Educational Change, Vol. 6. Rotterdam 2017.
. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
2. Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.
3. Szczygieł B., Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków 2001.
Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 15:27)