SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychopedagogiczne aspekty rehabilitacji osób z niepełnosprawnością - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychopedagogiczne aspekty rehabilitacji osób z niepełnosprawnością
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-PPARON
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie przez studentów skutków choroby przewlekłej oraz niepełnosprawności dla psychospołecznego funkcjonowania osób w różnych fazach życia. Poznanie przez studentów modeli, rodzajów i zasad rehabilitacji osób z chorobami przewlekłymi oraz z różnymi ograniczeniami sprawności. Ukazanie studentom znaczenia różnych rodzajów rehabilitacji dla jakości funkcjonowania osób z chorobą przewlekłą lub niepełnosprawnością. 

Wymagania wstępne

Znajomość potrzeb człowieka, procesów społecznego spostrzegania, paradygmatów pedagogiki specjalnej, modeli niepełnosprawności. 

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Biopsychospołeczny model niepełnosprawności. 2) Potrzeby osób z niepełnosprawnością. 3) Rehabilitacja jako pomoc w rozwiązywaniu problemów życiowych osób z niepełnosprawnością.  4) Tradycyjne i współczesne podejścia do rehablitacji. 5) Modele, rodzaje, zasady i bariery rehabilitacji. 6) Wybrane koncepcje psychologiczne w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. 

Ćwiczenia 

  1. Wpływ przewlekłych chorób i różnych ograniczeń sprawności na psychospołeczne funkcjonowanie osób w różnych fazach życia. 2) Od marginalizacji i wykluczenia do automarginalizacji i samowykluczania osób z ograniczeniami sprawności. 3) Adaptacja do niepełnosprawności. 4) Adaptacja ucznia z niepełnosprawnością do szkoły. 5) Psychopedagogiczne wsparcie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością w procesie formowania sięwiedzy obrazu własnej osoby oraz tożsamości.  6) Zasady i formy wsparcia psychopedagogiczego dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami. 

Metody kształcenia

Wykłady

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.

Ćwiczenia

Uczenie się we współpracy, metoda projektu, pokaz, dyskusja, praca ze źródłami, wycieczka.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - egzamin ustny lub pisemny. Kryteria ocen w przypadku egzaminu pisemnego: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).

Ćwiczenia: kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). Projekt: temat  uzgodniony ze studentami (analiza przypadku).  

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń. 

Literatura podstawowa

 

  1. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007.
  2. Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, red. A. Gałdowa, Kraków 1999.
  3. Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna, red. W. Pilecka, Kraków 2011.
  4. Sowa J., Wojciechowski F.,  Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów 2001.
  5. Wielowymiarowość procesu rehabilitacji, red. J. Rottermund, Kraków 2007.

Literatura uzupełniająca

 

  1. Binnebesel J., Formella Z., Krakowiak P., Domżał U.A., Experiencing a suffering, vol. 2, Roma, Łódź 2012. 
  2. Brzezińska A.I., Ohme M., Resler-Maj A., Kaczan R., Wiliński M., Droga do samodzielności. Jak wspomagać  rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk 2009.
  3. Edukacja, rehabilitacja i terapia osób oczekujących wsparcia, red. K. Barłog, D. Ochojska, Jarosław 2012.
  4. Osobliwości zabiegów terapeutycznych w otwartym środowisku społecznym, red. A. Klinik, Kraków 2010.
  5. Rehablitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, red. K. Ćwirynkało, C. Kosakowski, Toruń 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 19:41)