SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Konstruowanie i ewaluacja IPET - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Konstruowanie i ewaluacja IPET
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-KIPET
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z istotą i zasadami tworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET). Ukształtowanie umiejętności tworzenia IPET. Ugruntowanie postawy aktywności i sumienności.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki specjalnej. Umiejętności metodyczne w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnością.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny

1) Podstawy prawne tworzenia programów. 2) Diagnoza funkcjonalna jako podstawa pomocy uczniowi. 3) Zespół dla ucznia - współpraca i współdziałanie w diagnozie, tworzeniu i realizacji programu 4) Opracowanie Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia. 5) Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego – zasady, opracowanie. 6) Ewaluacja Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.

Metody kształcenia

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).

Opracowanie projektu Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia i projektu Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego

Literatura podstawowa

1) Głodkowska J. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2011.

2) ICF - Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, WHO 2009

3) Desforges M., Lindsay G., Procedures used to Diagnose a Disability and to Assess Special Educational Needs: An International Review, Warwick 2010.

Literatura uzupełniająca

1) Jas M., Jarosińska M., Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży: ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, Warszawa 2010.

2) Obowiązujące akty prawa oświatowego, dotyczące organizowania kształcenia specjalnego dla dzieci/uczniów z niepełnosprawnościami i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 12:26)