zapoznanie z symptomami zaburzeń rozwoju psychoruchowego u dzieci do 6 roku życia,
poznanie wybranych metod wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z opóźnieniem psychoruchowym,
ukształtowanie umiejętności projektowania celów oraz sytuacji wychowawczych sprzyjających wczesnemu wspomaganiu rozwoju dzieci w wybranych sferach,
uwrażliwienie na konieczność indywidualizacji oddziaływań skierowanych na dzieci oraz empatycznego i etycznego zachowania się w stosunku do ich rodziców.
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z zakresu podstaw psychologii rozwoju dziecka do 6 roku życia, diagnozy psychopedagogicznej oraz zaburzeń rozwoju psychoruchowego, zdobytą na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Psychologia rozwoju człowieka", "Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną" oraz "Diagnostyka w pedagogice specjalnej".
Zakres tematyczny
Tematyka wykładów:
Symptomy prawidłowego i zaburzonego rozwoju psychoruchowego u dzieci do 6 roku życia.
Cele i zasady wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi.
Rola i zadania zespołu terapeutów we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi.
Podstawy prawne i ramy organizacyjne wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi.
Włączanie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka.
Tematyka konwersatorium:
Projektowanie celów i etapów terapii w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi.
Organizacja czasu i przestrzeni w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi.
Środki edukacyjne stosowane w diagnozowaniu i wspomaganiu rozwoju psychoruchowego dzieci w różnych zakresach.
Przygotowanie projektu działań diagnostyczno-terapeutycznych wobec małego dziecka z ograniczeniami psychoruchowymi.
konwersatorium: ćwiczenia praktyczne, dyskusja, pokaz, uczenie się we współpracy, metoda projektu.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady:
Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Konwersatorium:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej (projektu działań diagnostyczno-terapeutycznych wobec małego dziecka z ograniczeniami psychoruchowymi),
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i konwersatorium.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Hellbrugge T., Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Część I - II, Kraków 2013.
Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka, Warszawa 2011.
Wiśniewska M., Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną: poradnik dla rodziców i terapeutów, Kraków 2010.
Literatura uzupełniająca
Ahsan N, Rosenthal J., Engaging parents as partners to support early child health and development, Portland 2010.
Kaczan T., Śmigiel R., Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Kraków 2012.
Kaczmarek B.B., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa, Kraków 2008
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 12:17)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.