SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-WWRP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznanie z symptomami zaburzeń rozwoju psychoruchowego u dzieci do 6 roku życia,
  • poznanie wybranych metod wczesnego wspomagania rozwoju dzieci  z opóźnieniem psychoruchowym,
  • ukształtowanie umiejętności projektowania celów oraz sytuacji wychowawczych sprzyjających wczesnemu wspomaganiu rozwoju dzieci w wybranych sferach,
  • uwrażliwienie na konieczność indywidualizacji oddziaływań skierowanych na dzieci oraz empatycznego i etycznego zachowania się w stosunku do ich rodziców.

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu podstaw psychologii rozwoju dziecka do 6 roku życia, diagnozy psychopedagogicznej oraz zaburzeń rozwoju psychoruchowego, zdobytą na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Psychologia rozwoju człowieka", "Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną" oraz "Diagnostyka w pedagogice specjalnej".

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów:

  • Symptomy prawidłowego i zaburzonego rozwoju psychoruchowego u dzieci do 6 roku życia.
  • Cele i zasady wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi.
  • Rola i zadania zespołu terapeutów we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi.
  • Podstawy prawne i ramy organizacyjne wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi.
  • Włączanie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka.

Tematyka konwersatorium:

  • Projektowanie celów i etapów terapii w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi.
  • Organizacja czasu i przestrzeni w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi.
  • Środki edukacyjne stosowane w diagnozowaniu i wspomaganiu rozwoju psychoruchowego  dzieci w różnych zakresach.
  • Przygotowanie projektu działań diagnostyczno-terapeutycznych wobec małego dziecka z ograniczeniami psychoruchowymi.  

Metody kształcenia

  • wykład: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
  • konwersatorium: ćwiczenia praktyczne, dyskusja, pokaz, uczenie się we współpracy, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Konwersatorium:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (projektu działań diagnostyczno-terapeutycznych wobec małego dziecka z ograniczeniami psychoruchowymi),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i konwersatorium.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Hellbrugge T., Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Część I - II, Kraków 2013.  
  2. Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka, Warszawa 2011.
  3. Wiśniewska M., Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną: poradnik dla rodziców i terapeutów, Kraków 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Ahsan N, Rosenthal J., Engaging parents as partners to support early child health and development, Portland 2010. 
  2. Kaczan T., Śmigiel R., Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Kraków 2012.
  3. Kaczmarek B.B., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa, Kraków 2008

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 12:17)