SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną II
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MNG1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na drugim etapie kształcenia: istota nauczania, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, strategie uczenia się oraz nauczania, projektowanie zajęć, TIK w nauczaniu, metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, formy organizacyjne pracy na lekcji, znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym ocenianie wspierające). Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć z udziałem uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, w tym dostosowywania treści i form kształcenia. Uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny

1. Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na II etapie edukacji. 2. Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji. 3. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach starszych, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej, cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 4. Specyfika nauczania starszych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Organizacja nauczania i wychowania starszych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 6. Tworzenie scenariuszy/konspektów zajęć. 7. Specyfika oceniania starszych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Metody kształcenia

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). Konspekty zajęć - pozytywna ocena merytoryczna. Aktywny udział w zajęciach i w dyskusji.
 

Literatura podstawowa

1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

2. Sadowska S. (red), Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki. Toruń 2006.

3. Kosakowski C. (red.), Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo, Toruń 2001

Literatura uzupełniająca

1. Desforges M., Lindsay G., Procedures used to Diagnose a Disability and to Assess Special Educational Needs: An International Review, Warwick 2010.

2. Leśniewska K., Puchała E., Zaremba L. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Praca zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach. Warszawa 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Regina Korzeniowska (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 10:47)