SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Muzykoterapia w edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Muzykoterapia w edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MwERNI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

Zapoznanie studentów z założeniami teoretycznymi terapii muzycznej i sposobami pracy muzykoterapeutycznej.

Rozwijanie  umiejętności kreatywnego  i terapeutycznego działania w zakresie pracy wokalnej, instrumentalnej, tanecznej  z osobami z niepełnosprawnością intelektualną

 

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę  z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki

 

.

Zakres tematyczny

Konwersatoria

1) Wprowadzenie do teoretycznych założeń muzykoterapii.

2) Nowe kierunki i badania naukowe w muzykoterapii.

3) Modele, metody i podejście w muzykoterapii.

4) Obszary działań muzykoterapeutycznych.

5) Uwarunkowania warsztatowe muzykoterapeuty.

6) Podstawy literatury muzycznej niezbędnej w pracy terapeutycznej.z osobami z niepełnosprawnością intelektualną

7) Specyfika zajęć muzykoterapeutycznych.

8) Praktyczne przykłady pracy muzykoterapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną

Metody kształcenia

Metoda podająca, praktyczna, analiza narzędzi diagnostycznych ćwiczenia produkcyjne – przygotowanie projektu z zakresu muzykoterapii.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Średnia ocen z kolokwium i projektu zajęć muzykoterapeutycznych.a także aktywnego udziału w zajęciach

Ocena z przedmiotu

Ocena końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Oceny: bdb   aktywność podczas zajęć, analizowanie literatury specjalistycznej, przygotowanie i prowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych oraz zaliczenie kolokwium

 ocena db aktywność podczas zajęć, przygotowanie i prowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych, poprawne zaliczenie kolokwium

ocena dst aktywność na zajęciach, przygotowanie zajęć muzykoterapeutycznych, zaliczenie kolokwium

ocena ndst nieobecność na zajęciach, brak zaangażowania

 

Literatura podstawowa

  1. Jarkowska E., Muzyka jako element wychowania w rozwoju osobowym dziecka z niepełnosprawnością, Tychy 2004.
  2. Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 2001.
  3. Modele, metody i podejścia w muzykoterapii, red. K. Stachyra, Lublin 2012.
  4. Nordorff P., Robbims C., Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, Kraków 2008.
  5. Podstawy muzykoterapii, red. K. Stachyra, Lublin 2012.
  6. .Kataryńczuk-Mania L., red., Wybrane elementy terapii w procesie edukacji artystycznej, Zielona Góra 2002.
  7. Zalewski M., Muzyczna zabawa, Rzeszów 2008

Literatura uzupełniająca

  1.  Kataryńczuk-Mania L., Edukacja muzyczna dzieci z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej, Krakow 2022
  2. Dźwięk w pedagogice i terapii, red. L. Matuszak, Włocławek 2014.
  3. Gąsienica-Szostak A., Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, Warszawa 2003.
  4. Grocke D., Wigram T., Receptive methods in music therapy, London-Philadelphia 2007.

 

 

Uwagi

Dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach


Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 19:26)