SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Multimedia w edukacji specjalnej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MES |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie podstawowej wiedzy w zakresie możliwości zastosowania mediów i multimediów w edukacji i rehabilitacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Poznanie zawartości Internetowych zasobów edukacyjno-terapeutycznych. Kształtowanie umiejętności przygotowania i stosowania mediów i multimediów w pracy z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.
Podstawowe podstawowa wiedza o mediach, multimediach i technologii informacyjno-komunikacyjnej, sprawna obsługa podstawowych aplikacji MS.
Problematyka laboratorium
Media i multimedia w procesie terapeutycznym. Udział technologii informacyjnych w organizowaniu właściwych warunków edukacyjno-terapeutycznych w działaniach diagnostycznych i terapeutycznych. Edukacyjno-terapeutyczne zasoby sieci Internet. Przegląd oraz szczegółowa analiza stron internetowych pomocnych w zajęciach z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi (przeznaczenie, zawartość, wady, zalety strony internetowej). Koncepcja zastosowania mediów prostych lub złożonych w pracy pedagoga specjalnego. Omówienie i ocena przedstawionych mediów w grupie.
Pokaz, demonstracja, dyskusja, praca z książką, praca w formie zdalnej na podstawie udostępnionych materiałów na platformie e-learningowej, metoda zajęć praktycznych, ćwiczenia audytoryjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, ocena i analiza stron internetowych oraz projekt własny wybranego medium edukacyjnego.
Oceną końcową jest ocena z laboratoriów.
Komputer w pedagogice specjalnej, red. B. Siemieniecki, Toruń 2005.
Nowicka E., Media - dysleksja - terapie pedagogiczna, Toruń, 2010.
Barczak S., Florek J., Jakubowski S., Sydoruk T., Zdalna edukacja: potrzeby, szanse i zagrożenia, Warszawa 2006.
Bednarek J., Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Warszawa 2005.
Czerwińska M., Od Braille'a do DAISY – o czytaniu i czytelnictwie osób z niepełnosprawnością wzroku, [w:] Czytanie, czytelnictwo, czytelnik, red. A. Żbikowska-Migoń, Wrocław 2011, s. 175-188
Porsch T., Pieschl S., Neue Medien und deren Schatten: Mediennutzung, Medienwirkung und Medienkompetenz, Hogrefe Verlag, Göttingen 2014.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 00:44)