SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Muzykoterapia w edukacji i terapii osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MwETPCNR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest;
opanowanie wiedzy z zakresu muzykoterapii osób z przewlekłą chorobą i i niepełnosprawnością ruchową
poznanie cech procesu muzykoterapeutycznego
kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy na temat muzykoterapii
Student posiada ogólną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki specjalnej
Problematyka konwersatorium
Wstęp do muzykoterapii
Klasyfikacja kierunków teoretycznych w muzykoterapii
Wybrane metody i podejścia w muzykoterapii oraz ich zastosowanie w pracy z osobami z przewlekłą chorobą i niepełnosprawnością ruchową
O diagnozie muzykoterapeutycznej
Podstawowe warunki organizacji zajęć z muzykoterapii
Literatura muzyczna do realizacji ćwiczeń ruchowych, tanecznych i relaksacyjnych
Walory muzykoterapii kreatywnej (wokalnej, instrumentalnej, ruchowej, tanecznej)
Tworzenie scenariuszy zajęć z wykorzystaniem wybranych metod, m.in. Mobilnej Rekreacji muzycznej Macieja Kieryła, Terapii dźwiękiem według Petera Hessa, Rytmiki Emila J. Dalcroze`a, Gimnastyki tworczej Carla Orffa, Metody Alfreda i Marii Kniessów, Relaksacji i in.
Praca z grupą, metody aktywne, dialogi instrumentalne, .
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywność muzyczna podczas zajęć. Przygotowanie scenariusza i przeprowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych.
Ocena bdb aktywność podczas zajęć, analizowanie literatury specjalistycznej i dyskusja w zespole, przygotowanie scenariusza i przeprowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych
ocena db aktywność podczas zajęć, przygotowanie i przeprowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych
ocena dst przygotowanie i przeprowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych
ocena ndst nieobecność na zajęciach, brak zainteresowania
Metera A. (2006). Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji. Leszno.
Stadnicka J. (1998). Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa.
Kataryńczuk-Mania ;., red., (2017), Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej,.Zielona Góra-Skarbona
Levanen S. et al., Feeling vibrations: enhanced tactile sensitivity in congenitally deaf adults, "Neuroscience Letters", 2001, 301, p.75-77.
Dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach
Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 19:40)