SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Muzykoterapia w edukacji i terapii osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Muzykoterapia w edukacji i terapii osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MwETPCNR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest;

opanowanie wiedzy z zakresu muzykoterapii osób z przewlekłą chorobą i i niepełnosprawnością ruchową

poznanie cech procesu muzykoterapeutycznego

kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy na temat muzykoterapii

 

Wymagania wstępne

 Student posiada ogólną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki specjalnej 

Zakres tematyczny

Problematyka konwersatorium

Wstęp do muzykoterapii

Klasyfikacja kierunków teoretycznych w muzykoterapii

Wybrane metody i podejścia w muzykoterapii oraz ich zastosowanie w pracy z osobami z przewlekłą chorobą i niepełnosprawnością ruchową

O diagnozie muzykoterapeutycznej

Podstawowe warunki organizacji zajęć z muzykoterapii

Literatura muzyczna do realizacji ćwiczeń ruchowych, tanecznych i relaksacyjnych

Walory muzykoterapii kreatywnej  (wokalnej, instrumentalnej, ruchowej, tanecznej)

Tworzenie scenariuszy zajęć z wykorzystaniem wybranych metod, m.in. Mobilnej Rekreacji muzycznej Macieja Kieryła, Terapii dźwiękiem według Petera Hessa, Rytmiki Emila J. Dalcroze`a, Gimnastyki tworczej Carla Orffa, Metody Alfreda i Marii Kniessów, Relaksacji i in.

 

Metody kształcenia

Praca z grupą,  metody aktywne, dialogi instrumentalne, .

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywność muzyczna podczas zajęć. Przygotowanie scenariusza i przeprowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych.

Ocena bdb aktywność podczas zajęć, analizowanie literatury specjalistycznej i dyskusja w zespole, przygotowanie scenariusza i przeprowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych

ocena db aktywność podczas zajęć, przygotowanie i przeprowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych

ocena dst przygotowanie i przeprowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych

ocena ndst  nieobecność na zajęciach, brak zainteresowania

Literatura podstawowa

  1. Metera A. (2006). Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji. Leszno.

  2. Stadnicka J. (1998). Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa.

  3. Kataryńczuk-Mania ;., red., (2017), Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej,.Zielona Góra-Skarbona

  4. Levanen S. et al., Feeling vibrations: enhanced tactile sensitivity in congenitally deaf adults, "Neuroscience Letters", 2001, 301, p.75-77.

Literatura uzupełniająca

 

  1. Cylulko P., Gładyszewska-Cylulko J,(2014),  red., Muzykoterapia  stałość i zmiana, Wrocław.
  2. Stachyra K. (2012), red.,Podstawy muzykoterapii, Lublin. 
  3. Zalewski M., (2008), Muzyczna zabawa, Rzeszów
  4. Szymajda A., Od muzykoterapii do "muzycznego lustra", Wroclaw 2016

Uwagi

Dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach


Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 19:40)