SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka zajęć terapeutycznych w placówkach leczniczych |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MZT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
Pedagogika ogólna, psychologia ogólna, pedagogika specjalna, pedagogika lecznicza.
Problematyka konwersatorium:
Podstawy metodyki kształcenia i wychowania terapeutycznego: metodyka kształcenia dzieci z chorobą przewlekłą, zadania szkoły w placówce leczniczej, cele i zadania placówek terapeutycznych (w szpitalach, klinikach, oddziałach terapeutycznych dziennego pobytu).
Placówka o światowo - wychowawcza w zakładzie leczniczym: planowanie pracy dydaktyczno - wychowawczej.
Planowanie metodyki zajęć terapeutycznych na różnych poziomach funkcjonowania dzieci. Praca grupowa i indywidualna.
Formy i metody oddziaływań terapeutycznych w placówkach leczniczych wobec osób przebywających w placówkach leczniczych. \
Specjalistyczne formy oddziaływań wobec osób przejawiających problemy w funkcjonowaniu np. zachowania agresywne, wycofanie.
Praca w grupach, gry symulacyjne, rozwiązywanie zadań.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział na zajęciach, przygotowanie projektu i konspektu oraz przeprowadzenie przykładowych zajęć terapeutycznych Ocena całościowa: średnia arytmetyczna z poszczególnych składowych: aktywności studenta, oceny z projektu i konspektu oraz umiejętności praktycznych studenta (przygotowanie warsztatu pracy).
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
1. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków 2013.
2. Cytowska B., Winczura B., (red.) Dziecko chore: zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków 2007.
3. Góralczyk E., Choroba dziecka w twoim życiu, Warszawa 1996.
4. Góralczyk E., Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Warszawa 2009.
5. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
6. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.
1. Banach I., Soroka-Fedorczuk A. (red.) (2017). Dziecko w zdrowiu i chorobie. Wybrane problemy, Będzin: E-bookowo. ISBN 9788378597940.
2. Kutscher M.L., Attwood T., Wolff R.R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Tourett’a, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia, Warszawa 2007.
3. O’regan F., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych? , Poznań 2005.
4. Pisula E., Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa 1998.
5. Szczupał B., Wykorzystanie książki w terapii dziecka przewlekle chorego w zakładzie leczniczym, [w:] Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie (red.) W. Pilecka i in., Kielce 2005, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej
6. Barros L, Gaspar de Matos M & Batista-Foguet JM. Chronic diseases, social context and adolescent health. Rev Bras Ter Cogn. 2008; 4(1).
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 22:45)