SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Techniki plastyczne w edukacji specjalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Techniki plastyczne w edukacji specjalnej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-TPES
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z etapami rozwoju aktywności  plastycznej, podstawowymi technikami plastycznymi oraz możliwościami ich wykorzystania w pracy z osobami z różnymi ograniczeniami sprawności. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć plastycznych dla osób z niepełnosprawnością.

 

Wymagania wstępne

Znajomość psychologii rozwoju człowieka oraz ograniczeń wynikających z różnych niepełnosprawności. 

Zakres tematyczny

  1. ​​​​​​Etapy rozwoju twórczości plastycznej
  2. Wybrane sztuki plastyczne - malarstwo, rysunek, rzeźba, kompozycja, grafika, techniki mieszane. Aktywność twórcza studentów w zakresie wybranych technik plastycznych. 
  3. Zasady planowania i organizacji zajęć plastycznych z dziećmi z różnymi ograniczeniami sprawności. 
  4. Zasady oceniania aktywności plastycznej dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. 

Metody kształcenia

Prezentacje multimedialne, pokaz, projekt, dyskusja, praca w grupie, aktywność twórcza studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z: aktywnej obecności studentów (nieobecności należy odrobić - sposób ustala prowadzący), wykonania przez studentów prezentacji do wybranej techniki oraz prac z wykorzystaniem omawianych technik plastycznych, dokonania samooceny swoich prac oraz zaprojektowania zajęć plastycznych dla osób z ograniczeniami sprawności. Ocenę z konwersatorium stanowi średnia arytmetyczna uzyskanych ocen. 

Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium. 

Literatura podstawowa

  1. Opala-Wnuk K., Sztuka, która pomaga dzieciom, Łódź 2009
  2. Szuman S., Sztuka dziecka: psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa 1990
  3. Trojanowska A., Dziecko i plastyka, Warszawa 1983

 

Literatura uzupełniająca

  1. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1997
  2. Lewicka J., 100 technik plastycznych, Warszawa 1973. 
  3. Warsztaty edukacji twórczej,  red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001.
  4. M. Allahverdiyev, Y. Yucesoy, B. Baglama, An Overview of Arts Education and Reflections on Special Education, International Journal of EducationalSciences, 2019, p.127-135 https://www.researchgate.net/publication/321727081_An_Overview_of_Arts_Education_and_Reflections_on_Special_Education

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 08-04-2022 17:19)