SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening społeczny osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening społeczny osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-TSA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Stein-Szała
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • poznanie i zrozumienie trudności społecznych osób z ASD; 
  • zdobycie praktycznej wiedzy;
  • doskonalenie umiejętności pozwalających rozwijać umiejętności społeczne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, pedagogiki specjalnej, diagnostyki oraz wiedzę z zakresu spektrum autyzmu.

Zakres tematyczny

Problematyka ćwiczeń:

  • Poznanie i definiowanie trudności społeczne osób z ASD.
  • Rozwijanie kompetencji społecznych i komunikacyjnych osób z ASD: rozumienie i okazywanie emocji, rozwijanie umiejętności poznawczych, poczucie tożsamości i własnej wartości, a także wzmacnianie samooceny.
  • Rozwijanie społecznych umiejętności panujących w szkole / przedszkolu: czekanie na swoją kolej, zgłaszanie się, skupianie uwagi, reagowanie na polecenia kierowane do ludzi, rozwijanie umiejętności społecznych w życiu codziennym: inicjowanie rozmowy, dyskutowanie, reagowanie na krytykę.
  • Rozwijanie kompetencji w zakresie: zawierania i podtrzymywania znajomości, aktywnego słuchania, zadawania pytań, inicjowania rozmowy, włączanie się i podtrzymywanie rozmowy, proszenia o pomoc.

Metody kształcenia

ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych, filmy instruktażowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • obecności;
  • pracy zaliczeniowej;
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach. 

Literatura podstawowa

  1. BAKER J., Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych. Trening komunikacji, zabawy i emocji dla dzieci z autyzmem, Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia  2016.
  2. HAMER H., Rozwój umiejętności społecznych : jak skuteczniej dyskutować i współpracować : przewodnik dla nauczycieli, Warszawa, Wydawnictwo "Veda" 1999.
  3. MAJEWICZ P., MIKRUT A., Kompetencje Pedagoga w Kontekście Teorii i Praktyki Edukacji Specjalnej, Kraków, Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza IMPULS 2008.
  4. MANNIX M., Kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci z trudnościami wychowawczymi, Gdańsk, Wydawnictwo Centrum Terapii Behawioralnej BIS s.c. 2014.

Literatura uzupełniająca

  1. BLOOMGUIST M., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, Kraków, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011.
  2. GRAY C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Gdańsk, Wyd. Harmonia 2015.
  3. MCILWEE M., Rozwijanie umiejętności życiowych u dzieci z autyzmem lub zespołem Aspergera, Gdańsk, Wyd. Harmonia 2016.
  4. GRANDIN T., Unwritten Rules of Social Relationships, Arlington, 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Natalia Gumińska (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 09:51)