SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MPOWA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest :

  • zapoznanie studentów z podstawami pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu;
  • zapoznanie studentów z tematykę związaną z podstawami prawnymi pracy opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu;
  • poznanie charakterystyki sposobów organizacji zajęć dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu;
  • poznawanie sposobów (form, metod, zasad) pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pracy z osobami ze spektrum autyzmu.

Zakres tematyczny

Problematyka konwersatorium:

  • Indywidualizacja w pracy wychowawczo-opiekuńczej.
  • Model pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniem ze spektrum autyzmu.
  • Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o profilaktykę pozytywną.
  • Metody pracy opiekuńczo-wychowawczej.
  • Trudności wychowawcze w pracy. 
  • Organizacja zajęć opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu.

Metody kształcenia

konwersatorium: praca w grupach, dyskusja problemowa, burza mózgów, zajęcia warsztatowe

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium: Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej - przygotowanie konspektu i przeprowadzenie przykładowych zajęć;
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach. 

 

 

Literatura podstawowa

  1. Baczała D., Niepełnosprawność intelektualna a kompetencje społeczne, Toruń 2012. 
  2. Kartaszyńska R., Bejger H., Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Chełm 2017
  3. Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Jelenia Góra 2013
  4. Łobocki M. (red.), Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Lublin 1998

 

Literatura uzupełniająca

  1. Olechnowicz  H., Wiktorowicz R., Dziecko z autyzmem. Wspieranie potencjału rozwojowego, Warszawa 2012
  2. Śliwa S., Profilaktyka pedagogiczna, Opole 2015
  3. Pisula E., Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną - szanse i zagrożenia, Warszawa 2008. 
  4. Zawiślak A., Jakość żytcia osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2011. 
  5. Modified Checklist for Autism in Toddlers, Revised with Follow-Up  (M-CHAT-R/F)TM, red. D. L. Robins, D. Fein. M. Barton.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Natalia Gumińska (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 19:45)