zapoznanie studentów z podstawami pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu;
zapoznanie studentów z tematykę związaną z podstawami prawnymi pracy opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu;
poznanie charakterystyki sposobów organizacji zajęć dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu;
poznawanie sposobów (form, metod, zasad) pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu.
Wymagania wstępne
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pracy z osobami ze spektrum autyzmu.
Zakres tematyczny
Problematyka konwersatorium:
Indywidualizacja w pracy wychowawczo-opiekuńczej.
Model pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniem ze spektrum autyzmu.
Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o profilaktykę pozytywną.
Metody pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Trudności wychowawcze w pracy.
Organizacja zajęć opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu.
Metody kształcenia
konwersatorium: praca w grupach, dyskusja problemowa, burza mózgów, zajęcia warsztatowe
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatorium: Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej - przygotowanie konspektu i przeprowadzenie przykładowych zajęć;
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach.
Literatura podstawowa
Baczała D., Niepełnosprawność intelektualna a kompetencje społeczne, Toruń 2012.
Kartaszyńska R., Bejger H., Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Chełm 2017
Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Jelenia Góra 2013
Łobocki M. (red.), Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Lublin 1998
Literatura uzupełniająca
Olechnowicz H., Wiktorowicz R., Dziecko z autyzmem. Wspieranie potencjału rozwojowego, Warszawa 2012
Śliwa S., Profilaktyka pedagogiczna, Opole 2015
Pisula E., Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną - szanse i zagrożenia, Warszawa 2008.
Zawiślak A., Jakość żytcia osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2011.
Modified Checklist for Autism in Toddlers, Revised with Follow-Up (M-CHAT-R/F)TM, red. D. L. Robins, D. Fein. M. Barton.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Natalia Gumińska (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 19:45)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.