SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań jakościowych w pedagogice |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MBJ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z strategią jakościową prowadzenia badań w pedagogice. W ramach przedmiotu student poznaje specyfikę realizowania badań w tym podejściu, potrafi je scharakteryzować oraz dobrać odpowiadające jemu metody, techniki i narzędzia badawcze. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejścia jakościowego, opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, poprzez dobór metod i technik badań, konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań.
Podstawowa wiedza z przedmiotu Wprowadzenie do metodologii badań naukowych.
Wykłady:
Charakterystyka metodologii badań jakościowych w pedagogice.
Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia jakościowego pedagogice.
Dobór badanych w badaniach jakościowych.
Wybrane metody i techniki badawcze w ramach metodologii badań jakościowych w pedagogice - metoda studium przypadku, metoda biograficzna, analiza treści, obserwacja niestandaryzowana.
Wyzwania pojawiające się w trakcie realizacji projektów badawczych realizowanych w ramach podejścia jakościowego. Etyczne aspekty badań jakościowych.
Specyfika danych jakościowych oraz techniki ich analizy.
Laboratorium:
Określenie przedmiotu badań, formułowanie celu badań i problemów badawczych w ramach projektów jakościowych.
Wybrane jakościowe techniki badawcze.
Wywiad niestandaryzowany - przygotowanie teoretyczne.
Wywiad niestandaryzowany - przygotowanie narzędzia badawczego.
Wywiad niestandaryzowany - realizacja badania i opracowanie materiału empirycznego.
Zapoznanie się z przykładowymi projektami badawczymi w podejściu jakościowym pod kątem analizy zebranego materiału badawczego.
Wykłady – wykład prowadzony z prezentacją multimedialną, dyskusja
Ćwiczenia – dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celu i problemów badawczych, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja i realizacja badań, analiza wyników badań), prezentacja problematyki przez studentów (prezentacja uzyskanych wyników badań)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę. Zaliczenie ma formę testu z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru (20 pytań). Ocena z wykładów ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 11-12 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 13-14 punktów (65%-70%), ocena dobra - 15-16 punktów (75%-80%), ocena dobra plus - 17-18 punktów (85%-90%), ocena bardzo dobra - 19-20 punktów (95%-100%).
Ćwiczenia:
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie projektu badawczego w oparciu o technikę wywiadu niestandaryzowanego . Każdy student powinien uzyskać minimum 55 punktów z możliwych 100 punktów do uzyskania – maksymalnie 30 punktów za pracę na zajęciach, maksymalnie 40 punktów za przygotowanie scenariusza wywiadu, maksymalnie 30 punktów za opracowanie zebranego materiału empirycznego. Ocena z ćwiczeń ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 55-60 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus -61-70 punktów (61%-70%), ocena dobra - 71-80 punktów (71%-80%), ocena dobra plus - 81-90 punktów (81%-90%), ocena bardzo dobra - 91-100 punktów (91%-100%).
Ocena końcowa
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z wykładów (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.
1. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. T. 1, Podejścia i teorie, Warszawa 2012.
2. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. T. 2, Metody i narzędzia, Warszawa 2012.
3. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011.
4. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010.
1. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.
2. Urbaniak-Zając D., Kos E., Badania jakościowe w pedagogice : wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, Warszawa 2013.
3. Cieszewska M., Szymańska M., Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Cz. 1, Kraków 2018.
4. Hoy W., Adams C., Quantitative Research in Education, New York 2015.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 10:58)