SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań ilościowych w pedagogice |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PSSM-MBI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z strategią ilościową prowadzenia badań w pedagogice. W ramach przedmiotu student poznaje specyfikę realizowania badań w tym podejściu, potrafi je scharakteryzować oraz dobrać odpowiadające jemu metody, techniki i narzędzia badawcze. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejścia ilościowego, opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, hipotez, zmiennych, wskaźników poprzez dobór metod i technik badań, konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań.
Posiadanie wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie realizacji przedmiotu Wprowadzenie do metodologii badań naukowych.
Laboratorium:
Charakterystyka metodologii badań ilościowych w pedagogice.
Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia ilościowego w pedagogice.
Określenie przedmiotu badań, formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez badawczych, zmiennych oraz wskaźników.
Wybrane techniki badawcze w ramach metodologii badań ilościowych w pedagogice.
Technika ankiety - przygotowanie teoretyczne.
Technika ankiety - przygotowanie narzędzia badawczego.
Technika ankiety - realizacja badania i opracowanie materiału empirycznego.
Zapoznanie się z przykładowymi projektami badawczymi w podejściu ilościowym pod kątem analizy zebranego materiału badawczego.
Laboratorium - Dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja i realizacja badań), prezentacja wybranej problematyki przez studentów (prezentacja uzyskanych wyników badań).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratorium:
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie projektu badawczego w oparciu o technikę ankiety . Każdy student powinien uzyskać minimum 55 punktów z możliwych 100 punktów do uzyskania – maksymalnie 30 punktów za pracę na zajęciach, maksymalnie 40 punktów za przygotowanie kwestionariusza ankiety, maksymalnie 30 punktów za opracowanie zebranego materiału empirycznego. Ocena z ćwiczeń ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 55-60 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus -61-70 punktów (61%-70%), ocena dobra - 71-80 punktów (71%-80%), ocena dobra plus - 81-90 punktów (81%-90%), ocena bardzo dobra - 91-100 punktów (91%-100%).
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 13:42)