SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia badań ilościowych w pedagogice - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia badań ilościowych w pedagogice
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSSM-MBI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z strategią ilościową prowadzenia badań w pedagogice. W ramach przedmiotu student poznaje specyfikę realizowania badań w tym podejściu, potrafi je scharakteryzować oraz dobrać odpowiadające jemu metody, techniki i narzędzia badawcze. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejścia ilościowego, opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, hipotez, zmiennych, wskaźników poprzez dobór metod i technik badań, konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań.

Wymagania wstępne

Posiadanie wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie realizacji przedmiotu Wprowadzenie do metodologii badań naukowych.

Zakres tematyczny

Laboratorium:

Charakterystyka metodologii badań ilościowych w pedagogice. 

Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia ilościowego w pedagogice.

Określenie przedmiotu badań, formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez badawczych, zmiennych oraz wskaźników. 

Wybrane techniki badawcze w ramach metodologii badań ilościowych w pedagogice.

Technika ankiety - przygotowanie teoretyczne.

Technika ankiety - przygotowanie narzędzia badawczego.

Technika ankiety - realizacja badania i opracowanie materiału empirycznego.  

Zapoznanie się z przykładowymi projektami badawczymi w podejściu ilościowym pod kątem analizy zebranego materiału badawczego.

Metody kształcenia

Laboratorium - Dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja i realizacja badań), prezentacja wybranej problematyki przez studentów (prezentacja uzyskanych wyników badań).

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie projektu badawczego w oparciu o technikę ankiety . Każdy student powinien uzyskać minimum 55 punktów z możliwych 100 punktów do uzyskania – maksymalnie 30 punktów za pracę na zajęciach, maksymalnie 40 punktów za przygotowanie kwestionariusza ankiety, maksymalnie 30 punktów za opracowanie zebranego materiału empirycznego. Ocena z ćwiczeń ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 55-60 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus -61-70 punktów (61%-70%), ocena dobra - 71-80 punktów (71%-80%), ocena dobra plus - 81-90 punktów (81%-90%), ocena bardzo dobra - 91-100 punktów (91%-100%).

 

Literatura podstawowa

  1. Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.
  2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2009.
  3. Żegnałek K.,, Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych, Warszawa 2008
  4. Pruzan P., Research Methodology. The Aims, Practices and Ethics of Science, New York 2016. 

Literatura uzupełniająca

  1. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  2. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007.
  3. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
  4. Karpiński J., Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych, Warszawa 20086.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 13:42)