SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy logopedii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy logopedii
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-PL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z wiedzą na temat rozwoju mowy dziecka, nieprawidłowości w rozwoju mowy, sposobów badania mowy i dokumentacji logopedycznej oraz wskazanie podstawowych ćwiczeń z zakresu metodyki logopedycznej i organizacji pomocy logopedycznej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

1. Mowa, narządy mowy i fonetyka artykulacyjna

2. Rozwój mowy

3. Nieprawidłowy rozwój mowy i wady wymowy

4. Badania mowy i dokumentacja logopedyczna

5. Metodyka logopedyczna

6. Organizacja pomocy logopedycznej 

7. Profilaktyka logopedyczna 

Metody kształcenia

Wykład podający z wykorzystaniem metod aktywizujących oraz audiowizualnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest otrzymanie co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej z kolokwium.  Łączna zdobyta liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra.

Wiedza i umiejętności studenta nieobecnego na zajęciach są weryfikowane podczas konsultacji nie później niż dwa tygodnie po powrocie na zajęcia. 

Literatura podstawowa

  1. Bitniok Michał, Mowa i rozwój a zaburzenia : teoria i praktyka logopedyczna. Dąbrowa Górnicza 2015
  2. Domagała Aneta, Mirecka Urszula, Metody terapii logopedycznej. Lublin  2018.
  3. Gibiński Maciej, Bzdyk-Gibińska Agnieszka, Dokumentowanie terapii logopedycznej. Gdańsk 2016.
  4. Grabias Stanisław, Panasiuk Jolanta, Woźniak Tomasz, Logopedia : standardy postępowania logopedycznego : podręcznik akademicki. Lublin 2015.

Literatura uzupełniająca

  1. Gunia G., Lechta V., Wprowadzenie do logopedii, Kraków 2012.
  2. Budowanie systemu językowego - stymulacja rozwoju dziecka metodą krakowską / Agata Kolasa-Skiba. W: Kwartalnik Edukacyjny. 2017, nr 2, s. 25-37.
  3. Dlaczego dziecko nie mówi? : o opóźnionym rozwoju mowy / Joanna Juszczak-Guca.W: Bliżej Przedszkola. 2009, nr 4, s. 44-45.
  4. Dlaczego dziecko źle mówi / Jadwiga Doniec. W: Życie Szkoły. 2004, nr 10, s. 31-33.
  5. Podstawy teoretyczne diagnozy i terapii logopedycznej / Olga Jauer-Niworowska, Danuta Emiluta-Rozya. W: Poradnik Językowy 2017, nr 6, s. 7-14.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2022 20:42)