SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do psychologii |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSP-WPs |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania psychicznego człowieka; zna i rozumie podstawowe terminy z zakresu psychologii ogólnej i teorii osobowości. Ma wiedzę o sytuacjach trudnych jednostki i pomocy psychologicznej
Celem przedmiotu jest:
- opanowanie podstawowej wiedzy dotyczącej psychologii jako nauki,
- opanowanie podstawowej wiedzy dotyczącej funkcjonowania psychicznego człowieka w ujęciu koncepcji psychologicznych,
- opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu pomocy psychologicznej,
- zdobycie umiejętności wykorzystania i integrowania zdobytej wiedzy do opisu i analizy sytuacji będących przyczyna trudnego położenia jednostki i grup ludzi.
Student posiada ogólna wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.
Problematyka wykładu: Psychologia jako nauka, psychologia a pedagogika. Koncepcje psychologiczne człowieka -behawioralna, psychoanalityczna, poznawcza i humanistyczna oraz ich zastosowanie w pracy socjalnej. Osobowość, temperament i charakter, inteligencja i inne zdolności w świetle psychologii różnic indywidualnych.
Problematyka ćwiczeń: Procesy poznawcze w ujęciu psychologii poznawczej. Podstawy pomocy psychologicznej. Kryzys psychologiczny i zespół stresu pourazowego. Interwencja kryzysowa. Psychoterapia - kierunki i formy psychoterapii. Stres psychologiczny - wybrane koncepcje, radzenie sobie ze stresem.
Wykład klasyczny, wykład konwersatoryjny, praca z książką, praca w grupach na bazie literatury przedmiotu, samodzielna lektura prac z zakresu przedmiotu, dyskusja problemowa, metody aktywne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: kolokwium zaliczeniowe w formie opisowej lub odpowiedź ustna.Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 50% punktów.
Egzamin: egzamin w formie opisowej lub ustnej. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 50% punktów.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i egzaminu (50%).
Strelau J., Doliński D. (2010) Psychologia akademicka .Podręcznik.(red.) t.1-2. Gdańsk, GWP
1. Kozielecki J.(1998) Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa, „Żak”
2.Wadeley A., Birch A., Malim T., (2000) Wprowadzenie do psychologii. Warszawa , PWN
3.Zimbardo P.G., Ruch F.L., (1997) Psychologia i życie. Warszawa, PWN
4.Gembara U., Creativity Training with the Use of Drawings in Counteracting Peer Rejection. W: Child of many Worlds: Focus on the Problem of Ethnic Minorities, 2014 / eds. Hanna Liberska, Marzanna Farnicka, Frankfurt am Main, s. 193--202, 2014.
inna literatura ustalana przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr Urszula Gembara (ostatnia modyfikacja: 23-04-2022 20:11)