SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSP-WPs
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania psychicznego człowieka; zna i rozumie podstawowe terminy z zakresu psychologii ogólnej i teorii osobowości. Ma wiedzę o sytuacjach trudnych jednostki i  pomocy psychologicznej

Celem przedmiotu jest:

- opanowanie podstawowej wiedzy dotyczącej psychologii jako nauki,

- opanowanie podstawowej wiedzy dotyczącej funkcjonowania psychicznego człowieka w ujęciu koncepcji psychologicznych,

- opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu pomocy psychologicznej,

-  zdobycie umiejętności wykorzystania i integrowania  zdobytej wiedzy do opisu i analizy sytuacji będących przyczyna trudnego położenia jednostki i grup ludzi.

 

Wymagania wstępne

Student posiada ogólna wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Zakres tematyczny

Problematyka wykładu: Psychologia jako nauka, psychologia a pedagogika. Koncepcje psychologiczne człowieka -behawioralna, psychoanalityczna, poznawcza i humanistyczna oraz ich zastosowanie w pracy socjalnej. Osobowość, temperament i charakter, inteligencja i inne zdolności w świetle psychologii różnic indywidualnych.

Problematyka ćwiczeń: Procesy poznawcze w ujęciu psychologii poznawczej. Podstawy pomocy psychologicznej. Kryzys psychologiczny i zespół stresu pourazowego. Interwencja kryzysowa. Psychoterapia - kierunki i formy psychoterapii. Stres psychologiczny - wybrane koncepcje, radzenie sobie ze stresem.

Metody kształcenia

Wykład klasyczny, wykład konwersatoryjny, praca z książką, praca w grupach na bazie literatury przedmiotu, samodzielna lektura prac z zakresu przedmiotu, dyskusja problemowa, metody aktywne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: kolokwium zaliczeniowe w formie opisowej lub odpowiedź ustna.Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 50% punktów.

Egzamin: egzamin  w formie opisowej lub ustnej. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej  50% punktów.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i egzaminu (50%).

Literatura podstawowa

Strelau J., Doliński D. (2010) Psychologia akademicka .Podręcznik.(red.) t.1-2. Gdańsk, GWP

Literatura uzupełniająca

1. Kozielecki J.(1998) Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa, „Żak”

2.Wadeley A., Birch A., Malim T., (2000) Wprowadzenie do psychologii. Warszawa , PWN

3.Zimbardo P.G., Ruch F.L., (1997) Psychologia i życie. Warszawa, PWN

4.Gembara U., Creativity Training with the Use of Drawings in Counteracting Peer Rejection. W: Child of many Worlds: Focus on the Problem of Ethnic Minorities, 2014 / eds. Hanna Liberska, Marzanna Farnicka, Frankfurt am Main, s. 193--202, 2014.

inna literatura  ustalana przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Urszula Gembara (ostatnia modyfikacja: 23-04-2022 20:11)