SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia rozwojowa i osobowości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia rozwojowa i osobowości
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSP-PsPO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Konrad Opaliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- poznanie aktualnego stanu wiedzy z obszaru psychologii rozwojowej - podstawowych pojęć oraz teorii z psychologii rozwojowej

- poznanie aktualnego stanu wiedzy z obszaru psychologii osobowości oraz kształtowanie podstawowych schematów myślenia o mechanizmach rozwoju osobowości.

Wymagania wstępne

Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu psychologii oraz biologicznych podstaw rozwoju i wychowania

Wymagania formalne: Wiedza z przedmiotów: Biologiczne podstawy rozwoju i wychowania, Wprowadzenie do psychologii

Zakres tematyczny

Problematyka wykładów:

- Podstawowe pojęcia psychologii osobowości

- Metody badania osobowości

- Teorie osobowości w różnych koncepcjach psychologicznych - Freuda teoria osobowości – 5 modeli: dynamiczny, ekonomiczny, topograficzny, strukturalny, rozwojowy. Wybrane, współczesne przykłady adaptacji koncepcji psychodynamicznych.

- Osobowość jako końcowy produkt systemu nawyków a osobowość jako zbiór wzorców zachowania

- Teorie społecznego uczenia się jako poszerzenia paradygmatu behawioryzmu radykalnego: model wzajemnego determinizmu A.Bandury

- Koncepcja zachowania potencjalnego J.Rottera

- Zastosowanie teorii behawiorystycznej: modyfikacja zachowania

- Carla Rogersa teoria osobowości

- Osobowość a kontrola i samoregulacja

- Podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej

- Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju procesów percepcyjnych i umysłowych

- Wybrane teorie rozwoju poznawczego dziecka.

 

Problematyka ćwiczeń:

- Rozwój jako proces zmian wielowymiarowych i wielokierunkowych, dokonujących się w ciągu całego życia w zależności od indywidualnych i środowiskowych zasobów, którymi jednostka dysponuje w swych aktywnych interakcjach z otoczeniem

- Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju emocjonalno-motywacyjnego

- Przywiązanie, empatia, role społeczne

- Wybrane teorie rozwoju osobowości

- Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju społeczno-moralnego

- Wybrane teorie rozwoju społeczno-moralnego: w psychoanalizie, teorii uczenia się, teorii ról społecznych oraz koncepcje poznawczo-rozwojowe

- Wybrane zagadnienia związane z nietypowym przebiegiem rozwoju psychicznego

- Deregulacja cyklu życia społecznego i rozwoju psychicznego jednostki: podejście społeczne do badań nad rozwojem człowieka; rola rodziny i grupy rówieśniczej (w różnym wieku życia) w kształtowaniu się zmian w różnych obszarach funkcjonowania i rozwoju jednostki, głównie społeczno-emocjonalnym i psychoseksualnym.

 

Metody kształcenia

Wykład, studium przypadku

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie pracy zaliczeniowej oraz aktywności w trakcie zajęć.

Praca zaliczeniowa jest oceniana na podstawie następujących kryteriów:

Ocena bardzo dobra - praca zgodna z aktualnym stanem wiedzy, brak błędów merytorycznych, student wykazuje własne przemyślenia i oceny

Ocena dobra - praca w większości zgodna z aktualnym stanem wiedzy, brak błędów merytorycznych, nie wyczerpuje pojęć oraz zagadnień w sposób bardzo dobry

Ocena dostateczna - praca zasadniczo poprawna, występują nieliczne błędy merytoryczne

Ocena niedostateczna - praca zawierająca błędy merytoryczne, jest niezgodna z aktualnym stanem wiedzy, braki w wiadomościach koniecznych

 

Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie egzaminu pisemnego składającego się z pytań zamkniętych i/lub otwartych. 

Egzamin pisemny jest oceniany na podstawie następujących kryteriów:

Ocena bardzo dobra - odpowiedź zgodna z aktualnym stanem wiedzy, student zna pojęcia oraz zagadnienia poruszane podczas wykładów, brak błędów merytorycznych

Ocena dobra - odpowiedź w większości zgodna z aktualnym stanem wiedzy, student zna pojęcia oraz zagadnienia poruszane podczas wykładów, nie wyczerpuje pojęć oraz zagadnień w sposób bardzo dobry

Ocena dostateczna - odpowiedź zasadniczo poprawna, student zna pojęcia oraz zagadnienia poruszane podczas wykładów, występują nieliczne błędy merytoryczne

Ocena niedostateczna - brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne

Literatura podstawowa

1. Oleś, P. (2009). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

2. Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.

3. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2001). Psychologia rozwoju człowieka, tom 2. Warszawa: PWN.

4. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka, tom 3. Warszawa: PWN.

5. Dumont, F. (2012). A History of Personality Psychology: Theory, Science and Research, form Hellenism to the Twenty-First Century. Cambridge.

6. Slater, A. (2017). An Introduction to Developmental Psychology. Wiley.

Literatura uzupełniająca

1. Turner, S. J., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.
2. Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Konrad Opaliński (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 10:49)