SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia rozwojowa i osobowości |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSP-PsPO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- poznanie aktualnego stanu wiedzy z obszaru psychologii rozwojowej - podstawowych pojęć oraz teorii z psychologii rozwojowej
- poznanie aktualnego stanu wiedzy z obszaru psychologii osobowości oraz kształtowanie podstawowych schematów myślenia o mechanizmach rozwoju osobowości.
Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu psychologii oraz biologicznych podstaw rozwoju i wychowania
Wymagania formalne: Wiedza z przedmiotów: Biologiczne podstawy rozwoju i wychowania, Wprowadzenie do psychologii
Problematyka wykładów:
- Podstawowe pojęcia psychologii osobowości
- Metody badania osobowości
- Teorie osobowości w różnych koncepcjach psychologicznych - Freuda teoria osobowości – 5 modeli: dynamiczny, ekonomiczny, topograficzny, strukturalny, rozwojowy. Wybrane, współczesne przykłady adaptacji koncepcji psychodynamicznych.
- Osobowość jako końcowy produkt systemu nawyków a osobowość jako zbiór wzorców zachowania
- Teorie społecznego uczenia się jako poszerzenia paradygmatu behawioryzmu radykalnego: model wzajemnego determinizmu A.Bandury
- Koncepcja zachowania potencjalnego J.Rottera
- Zastosowanie teorii behawiorystycznej: modyfikacja zachowania
- Carla Rogersa teoria osobowości
- Osobowość a kontrola i samoregulacja
- Podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej
- Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju procesów percepcyjnych i umysłowych
- Wybrane teorie rozwoju poznawczego dziecka.
Problematyka ćwiczeń:
- Rozwój jako proces zmian wielowymiarowych i wielokierunkowych, dokonujących się w ciągu całego życia w zależności od indywidualnych i środowiskowych zasobów, którymi jednostka dysponuje w swych aktywnych interakcjach z otoczeniem
- Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju emocjonalno-motywacyjnego
- Przywiązanie, empatia, role społeczne
- Wybrane teorie rozwoju osobowości
- Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju społeczno-moralnego
- Wybrane teorie rozwoju społeczno-moralnego: w psychoanalizie, teorii uczenia się, teorii ról społecznych oraz koncepcje poznawczo-rozwojowe
- Wybrane zagadnienia związane z nietypowym przebiegiem rozwoju psychicznego
- Deregulacja cyklu życia społecznego i rozwoju psychicznego jednostki: podejście społeczne do badań nad rozwojem człowieka; rola rodziny i grupy rówieśniczej (w różnym wieku życia) w kształtowaniu się zmian w różnych obszarach funkcjonowania i rozwoju jednostki, głównie społeczno-emocjonalnym i psychoseksualnym.
Wykład, studium przypadku
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie pracy zaliczeniowej oraz aktywności w trakcie zajęć.
Praca zaliczeniowa jest oceniana na podstawie następujących kryteriów:
Ocena bardzo dobra - praca zgodna z aktualnym stanem wiedzy, brak błędów merytorycznych, student wykazuje własne przemyślenia i oceny
Ocena dobra - praca w większości zgodna z aktualnym stanem wiedzy, brak błędów merytorycznych, nie wyczerpuje pojęć oraz zagadnień w sposób bardzo dobry
Ocena dostateczna - praca zasadniczo poprawna, występują nieliczne błędy merytoryczne
Ocena niedostateczna - praca zawierająca błędy merytoryczne, jest niezgodna z aktualnym stanem wiedzy, braki w wiadomościach koniecznych
Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie egzaminu pisemnego składającego się z pytań zamkniętych i/lub otwartych.
Egzamin pisemny jest oceniany na podstawie następujących kryteriów:
Ocena bardzo dobra - odpowiedź zgodna z aktualnym stanem wiedzy, student zna pojęcia oraz zagadnienia poruszane podczas wykładów, brak błędów merytorycznych
Ocena dobra - odpowiedź w większości zgodna z aktualnym stanem wiedzy, student zna pojęcia oraz zagadnienia poruszane podczas wykładów, nie wyczerpuje pojęć oraz zagadnień w sposób bardzo dobry
Ocena dostateczna - odpowiedź zasadniczo poprawna, student zna pojęcia oraz zagadnienia poruszane podczas wykładów, występują nieliczne błędy merytoryczne
Ocena niedostateczna - brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne
1. Oleś, P. (2009). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
2. Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.
3. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2001). Psychologia rozwoju człowieka, tom 2. Warszawa: PWN.
4. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka, tom 3. Warszawa: PWN.
5. Dumont, F. (2012). A History of Personality Psychology: Theory, Science and Research, form Hellenism to the Twenty-First Century. Cambridge.
6. Slater, A. (2017). An Introduction to Developmental Psychology. Wiley.
1. Turner, S. J., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.
2. Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.
Zmodyfikowane przez mgr Konrad Opaliński (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 10:49)