SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja i profilaktyka zdrowotna |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PSP-EPZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej zdrowia człowieka i jego biologicznych oraz psychospołecznych uwarunkowań oraz zasad profilaktyki wybranych zaburzeń i chorób. Znajomość procedur i działań dotyczących identyfikacji własnych problemów zdrowotnych, ich rozwiązywania, doskonalenia własnego zdrowia i rozwoju, ochrony zdrowia innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska fizycznego i społecznego.
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz psychologii ogólnej
Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci, młodzieży i młodych dorosłych
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne (bezpłodność, późne macierzyństwo)
Zaburzenia odżywiania (bulimia, anoreksja, otyłość, diety)
Medycyna niekonwencjonalna i alternatywne formy leczenia
Medycyna estetyczna i upiększanie ciała
Zdrowie odżywianie (slow food, fast food, GMO)
Choroby cywilizacyjne, szczepienia, epidemie
Podstawowe umiejętności osobiste i społeczne młodych ludzi niezbędne dla poprawy, utrzymania i ochrony zdrowia psychicznego oraz ich kształtowanie w dzieciństwie i w młodości
Praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, prezentacje multimedialne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi (uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego; ocenę wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 92 -100% = 5,0; 84 - 91% = 4,5; 76-83% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0) oraz ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć. Końcowa ocena z przedmiotu to ocena z ćwiczeń.
1. Bishop G. Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało, Wydawnictwo ASTRUM, Wrocław 2000
2. Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.
3. Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie. Wartość. Edukacja, Impuls, Kraków 2006.
4. Syrek E., Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej, Katowice 2000
5. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008
6. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, PWN, Warszawa 2010
1. Gaweł A., Pedagodzy wobec wartości zdrowia, Kraków 2003.
2. Kuchcińska M., Kościńska E. (red.) Konteksty zdrowia i edukacji zdrowotnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2010
3. Ostrowska A., Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000
4. Payne H.E., Lister C., West J.H., Bernhardt J.M. (2015), Behavioral Functionality of Mobile Apps in Health Interventions: A Systematic Review of the Literature, „JMIR mHealth uhealth” no. 3(1)
Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 10:23)