SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Poradnictwo zawodowe |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PSP-PZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest poznanie przez studentów systemu orientacji, poradnictwa i doradztwa zawodowego w różnych okresach rozwoju zawodowego człowieka, a w szczególności zagadnienia startu zawodowego i jego uwarunkowań; poszerzenie wiedzy z zakresu instytucji działających w systemie poradnictwa zawodowego. Opanowanie przez studentów rozległych i różnorodnych treści, metod, form i środków oddziaływań informacyjno-wychowawczych, a także przygotowanie studentów do egzaminu poprzez omówienie wybranych zagadnień.
Znajomość podstaw poradnictwa
Program ćwiczeń:
Instytucje działające w systemie poradnictwa zawodowego,
Człowiek w środowisku pracy.
Program wykładów:
Klasyczna metoda pracy z książką, metoda warsztatowa, prezentacja, dyskusja grupowa, wykład konwencjonalny
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: Efekty kształcenia zostaną zweryfikowane poprzez sprawdzenie wiedzy w formie egzaminu pisemnego. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy – min 60% poprawnych odpowiedzi. (94-100%=5.0, 85-93%=4.5, 76-84%=4.0, 68-75%=3.5, 60-67%=3.0; 0-59%=2.0;
Zaliczenie ćwiczeń: Zaliczenie z ćwiczeń student uzyska w wyniku obecności na zajęciach i oceny merytorycznej aktywności na ćwiczeniach oraz uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium - warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie pozytywnej oceny – min 60% poprawnych odpowiedzi (progi j.w) . Na ocenę merytoryczną aktywności składa się: znajomość zdanych treści merytorycznych, umiejętność analitycznego myślenia przy omawianiu materiału teoretycznego i możliwości zaplanowania działań z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego.
Ocena końcowa będzie średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i egzaminu.
Esmund K., Pietrulewicz B., Poradnictwo zawodowe dla dorosłych, doradca zawodowy [w:] Pietrulewicz B. (red.), Całożyciowa edukacja zawodowa, Zielona Góra 1997.
Furmanek W., Zarys Humanistycznej Teorii Pracy, IBE, Warszawa 2006.
Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Impuls, Kraków 2005.
Paszkowska-Rogacz A. (2003), Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Ustawicznej.
Wołk Z., (2006)., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski:
Holland J. L, Integrating Career Theory and Practice [w:] Handbook of Career Counseling Theory and Practice, Savickas M.L., Malsh W. B. (red.), Davies-Black Publishing, California 1996.
Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 20:17)