SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Andragogika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Andragogika
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSP-Andr
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą rozwoju refleksji andragogicznej i praktyki edukacyjnej dorosłych, andragogicznych teorii uczenia się, koncepcji pracy edukacyjnej z dorosłymi, badań nad edukacją dorosłych i całożyciowym uczeniem się. Rozwijanie u studentów umiejętności refleksyjnego, krytycznego i twórczego myślenia o współczesnych problemach edukacji dorosłych.

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat dorosłości jako etapu rozwojowego człowieka oraz procesów uczenia się i nauczania. Posiada wiedzę dotyczącą ludzi dorosłych z zakresu pedagogiki społecznej, psychologii społecznej, psychologii rozwojowej i wprowadzenia do socjologii

Zakres tematyczny

Wykłady:

  • Wprowadzenie do andragogiki: podstawowe pojęcia, przedmiot i społeczne funkcje andragogiki; miejsce andragogiki wśród nauk o edukacji, historyczny rozwój refleksji andragogicznej.
  • Całożyciowe uczenie się jako centralna idea edukacyjna: przesłanki idei uczenia się przez całe życie, oblicza całożyciowego uczenia się.
  • Andragogiczne koncepcje dorosłości: społeczne, psychologiczne i kulturowe aspekty rozwoju człowieka dorosłego
  • Andragogiczne teorie uczenia się: teoria Uczenia się Transformatywnego Jacka Mezirowa, teorie uczenia się z doświadczenia; teoria uczenia się sytuacyjnego, biograficznego, podejście społeczno-kulturowe.
  • Koncepcje pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi: technologiczny, humanistyczny i krytyczny model pracy edukacyjnej z dorosłymi.
  • Obszary i formy aktywności edukacyjnej dorosłych - ujęcie P.H. Coombsa, D.Livingstone'a, D. Shugurenskiego.
  • Perspektywa biograficzna w teorii andragogicznej i praktyce edukacji dorosłych.

Ćwiczenia:

  • Dorosłość jako podstawowa kategoria pojęciowa andragogiki: koncepcje i kategoryzacje dorosłości, rozumienie dorosłości; dorosłość w społeczeństwach tradycyjnych, otwartych i ponowoczesnych; zjawisko pozornej dorosłości/ odraczania dorosłości.
  • Uwarunkowania, specyfika i wsparcie uczestnictwa edukacyjnego dorosłych. 
  • Formy i obszary  instytucjonalnej edukacji dorosłych: oferty szkolnictwa wyższego, lokalnych instytucji kształcenia, doskonalenia zawodowego i dokształcania
    dorosłych oraz innych podmiotów tworzących ofertę edukacji dorosłych - organizacji pozarządowych, podmiotów gospodarczych, publicznych instytucji kultury i in. (badania terenowe/desk research).
  • Andragogiczne problemy starzenia się i starości: edukacja i uczenie się w okresie późnej dorosłości; Uniwersytety Trzeciego Wieku (badania terenowe/desk research).
  • Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji i wykluczenia społecznego: edukacja osób dorosłych niepełnosprawnych, ubogich, długotrwale bezrobotnych, niedostosowanych społecznie, stygmatyzowanych itd. (badania terenowe/desk research).
  • Obszary nieformalnej edukacji dorosłych: uczenie się w miejscu pracy, edukacja w świecie kultury popularnej, uczenie się społeczne, uczenie się biograficzne.

Metody kształcenia

Wykład - konwencjonalny, wykład interaktywny.
Ćwiczenia - metoda warsztatowa, autorskie prezentacje studentów, praca w grupach, burza mózgów, dyskusja, badania terenowe/desk research.
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady – warunkiem i podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena z egzaminu tj. pracy pisemnej o charakterze problemowym ocenianej według podanych kryteriów lub z testu z progami punktowymi (91-100% = 5,0; 85-90% = 4,5; 75-86% = 4,0; 68-74% = 3,5; 55-67% = 3,0; 0-54% = 2). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ćwiczenia – warunkiem i podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena z prezentacji wybranego tematu z zakresu edukacji dorosłych (przygotowanej w oparciu o badania terenowe lub desk research) lub z pracy pisemnej o charakterze problemowym ocenianej według podanych kryteriów oraz za aktywność na zajęciach. Na ocenę z ćwiczeń składa się ocena z prezentacji lub pracy pisemnej ( 80%) oraz aktywność na zajęciach (20%). Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, każdą następną student zobowiązany jest odrobić na konsultacjach dla studentów.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z egzaminu i z ćwiczeń. 
 

Literatura podstawowa

1. Illeris K., Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wrocław 2006.
2. Jurgiel-Aleksander A., Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej, Gdańsk 2013.
3. Malewski M., Od nauczania do uczenia się: o paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.
4. Older Men Learning in the Community: European Snapshots, M. Radowan, S. Jelenc Krašovec (red.), University Press, Ljubljana.
5. Schugurensky D., 2000, The forms of informal learning: towards a conceptualization of the field,
https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/2733/2/19formsofinformal.pdf.

 

Literatura uzupełniająca

1. Bron A., Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2006, 4.
2. „Dyskursy Młodych Andragogów”, tomy 2-20 (2001-2019); "Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses" - tomy: 21-23 (2020-2022).
3. Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji, red. A. Fabiś, Mysłowice 2007.
4. Kurantowicz E., O uczących się społecznościach: wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych, Wrocław, 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 10:11)