SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy socjoterapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy socjoterapii
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSP-PSt
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ukazanie miejsca socjoterapii w ofercie pomocy psychologicznej i pedagogicznej. Przybliżenie praktycznego zastosowania zajęć socjoterapeutycznych w korygowaniu lęku u dzieci, niepożądanych zachowań młodzieży oraz możliwości wykorzystania w kształtowaniu i nabywaniu oczekiwanych kompetencji społecznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu: pedagogiki, pedagogiki społecznej, psychologii rozwoju i zadań rozwojowych, socjologii rodziny.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  • Socjoterapia, jako proces i metoda pracy z dziećmi i młodzieżą.
  • Cele i zadania socjoterapii w obszarach: rozwojowym, edukacyjnym i terapeutycznym.
  • Socjoterapia, jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • Praca psycho-korekcyjna skierowana do dzieci i młodzieży w okresie dorastania, w celu eliminowania lub zmniejszenia poziomu zaburzeń zachowania.
  • Formy pracy z dziećmi i młodzieżą z wykorzystaniem bajki socjoterapeutycznej. 
  • Struktura i dynamika zajęć socjoterapeutycznych.
  • Proces grupowy i techniki pracy z grupą. Kontakt terapeutyczny w socjoterapii. Wpływ ustrukturalizowanych zajęć grupowych na zmianę poprzez doświadczenia korekcyjne i oddziaływanie grupy. Socjoterapia w pracy socjalnej i pomocy społeczne

Ćwiczenia:

  • Zastosowanie elementów socjoterapii w pracy z jednostką i grupą.

Metody kształcenia

Wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne - inscenizacje, gry symulacyjne, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Zaliczenie wykładów: pisemne zaliczenie wykładów, kolokwium z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi. 
  • Zaliczenie z ćwiczeń: ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych, dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy 

Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.
 

Literatura podstawowa

Bernard H., MacKenzy K., (2001), Podstawy terapii grupowej, Gdańsk. 
Jagiełła J., (2007), Socjoterapia w szkole, Kraków. 
Molicka M.: Bajkoterapia M.: Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań 2002. 
Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011. 
Sawicka J., (1999), (red.), Podstawy socjoterapii, Warszawa.
Sobolewska Z. Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży. Zasady projektowania zajęć. OPTA, Warszawa 1993.

Swan L. Alex, The Practice of Clinical Sociology and Sociotherapy, Schenkman Books, 1987.

Literatura uzupełniająca

De Barbaro B. (red.) (1997), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków. 
Kozłowska A., (2007), Zaczarowane bajki, które leczą, dla dzieci i dorosłych, Warszawa. 
Plopa M., (2005), Psychologia rodziny, Warszawa, ss.19-112 oraz ss 241-337.
Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2002, CMPP-P.
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 23:25)