SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody i techniki badań społecznych |
Kod przedmiotu | 14.9-WP-PSP-MiTBS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu metod i technik badań pedagogicznych oraz ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach pedagogicznych zróżnicowanych metod i technik badawczych. Konstruowanie wybranych narzędzi badawczych.
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pracy socjalnej.
Wykład
Podstawowe pojęcia – badanie, proces badawczy, etapy procesu badawczego.
Typy badań pedagogicznych.
Podejście pozytywistyczne, podejście interpretatywne, model badań ilościowych, model badań jakościowych.
Metoda, technika, narzędzie badawcze.
Wybrane metody w badaniach pedagogicznych – eksperyment pedagogiczny, metoda socjometryczna, studium przypadku, metoda biograficzna.
Dobór próby do badań.
Etyczne aspekty badań społecznych.
Laboratorium
Formułowanie, przedmiotu badań, celu badań i problemów badawczych.
Obserwacja - standaryzowana i niestandaryzowana.
Metoda sondażu diagnostycznego - technika ankiety i technika wywiadu.
Wywiady niestandaryzowane.
Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego.
Wykład: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną.
Laboratorium: dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym; metody oparte na działaniu praktycznym – sformułowanie celu badań i problemów badawczych, przygotowanie narzędzia badawczego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Wykład kończy się egzaminem. egzamin ma formę testu z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru (20 pytań). Ocena z egzaminu ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 11-12 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 13-14 punktów (65%-70%), ocena dobra - 15-16 punktów (75%-80%), ocena dobra plus - 17-18 punktów (85%-90%), ocena bardzo dobra - 19-20 punktów (95%-100%).
Laboratorium
Laboratorium z kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie trwania zajęć student będzie mógł uzyskać 100 punków – 40 punktów za aktywność na zajęciach, 60 punktów za przygotowanie wybranego narzędzia badawczego.
Ocena końcowa
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z egzaminu (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.
1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011.
2. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
3. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe: Metody i narzędzia. Warszawa 2012.
4. Maszke A., Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008.
1. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2010.
2. Żegnałek K., Metody i techniki stosowane w badaniach społecznych, Warszawa 2008.
3. Sołoma L., Metody i techniki badań socjologicznych: wybrane zagadnienia, Olsztyn 1999.
4. Nind M., CurtinA., Hall K., Research Methods for Pedagogy (Bloomsbury Research Methods for Education) Annotated Edition, Bloomsbury Academic 2016.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 12-04-2022 16:07)