SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody i techniki badań społecznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody i techniki badań społecznych
Kod przedmiotu 14.9-WP-PSP-MiTBS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu metod i technik badań pedagogicznych oraz ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach pedagogicznych zróżnicowanych metod i technik badawczych. Konstruowanie wybranych narzędzi badawczych. 

 

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pracy socjalnej.

 

Zakres tematyczny

Wykład

Podstawowe pojęcia – badanie, proces badawczy, etapy procesu badawczego.

Typy badań pedagogicznych.

Podejście pozytywistyczne, podejście interpretatywne, model badań ilościowych, model badań jakościowych.

Metoda, technika, narzędzie badawcze.

Wybrane metody w badaniach pedagogicznych – eksperyment pedagogiczny, metoda socjometryczna, studium przypadku, metoda biograficzna.

Dobór próby do badań.

Etyczne aspekty badań społecznych.

Laboratorium

Formułowanie, przedmiotu badań, celu badań i problemów badawczych.

Obserwacja - standaryzowana i niestandaryzowana.

Metoda sondażu diagnostycznego - technika ankiety i technika wywiadu.

Wywiady niestandaryzowane. 

Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego. 

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną.

Laboratorium: dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym; metody oparte na działaniu praktycznym – sformułowanie celu badań i problemów badawczych, przygotowanie narzędzia badawczego. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

Wykład kończy się egzaminem. egzamin ma formę testu z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru (20 pytań). Ocena z egzaminu ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 11-12 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 13-14 punktów (65%-70%), ocena dobra - 15-16 punktów (75%-80%), ocena dobra plus - 17-18 punktów (85%-90%), ocena bardzo dobra - 19-20 punktów (95%-100%).

Laboratorium

Laboratorium z kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie trwania zajęć student będzie mógł uzyskać 100 punków – 40 punktów za aktywność na zajęciach, 60 punktów za przygotowanie wybranego narzędzia badawczego.

Ocena końcowa

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z egzaminu (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.

Literatura podstawowa

1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011.

2. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

3. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe: Metody i narzędzia. Warszawa 2012.

4. Maszke A., Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008.

Literatura uzupełniająca

1. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2010.

2. Żegnałek K., Metody i techniki stosowane w badaniach społecznych, Warszawa 2008.

3. Sołoma L., Metody i techniki badań socjologicznych: wybrane zagadnienia, Olsztyn 1999.

4. Nind M., CurtinA., Hall K., Research Methods for Pedagogy (Bloomsbury Research Methods for Education) Annotated Edition, Bloomsbury Academic 2016.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 12-04-2022 16:07)