SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody i techniki diagnozy resocjalizacyjnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody i techniki diagnozy resocjalizacyjnej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-MTDR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Monika Kaczmarczyk
  • dr Artur Doliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studenta na temat metod i technik diagnozy resocjalizacyjnej, m.in. specyficznych trudności, dylematów i zasad diagnozowania w sytuacjach trudnych i problemowych, diagnozy pozytywnej, diagnozy psychopedagogicznej w resocjalizacji, diagnozy deficytów, diagnozy potencjałów, modeli diagnostycznych, diagnozy źródeł nieprzystosowania społecznego, diagnozy osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie, diagnozy kryminologicznej i możliwości praktycznego ich zastosowania.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii.

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Diagnoza w resocjalizacji - przedmiot, funkcje i cele.
  2. Definicje diagnozy – analiza założeń teoretycznych (specyfika, funkcje, przedmiot, uwarunkowania diagnozy w resocjalizacji)
  3. Metodologia procesu diagnozy psychopedagogicznej w resocjalizacji, diagnozy deficytów, diagnozy potencjałów, diagnozy źródeł nieprzystosowania społecznego, diagnozy osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie, diagnozy kryminologicznej.

 

 

Ćwiczenia

  1. Diagnosta – model wzorzec.
  2. Etapy, modele w diagnozie.
  3. Pozytywna diagnoza w resocjalizacji.
  4. Metaumiejetności i umiejętności specjalne w diagnozie resocjalizacyjnej.
  5. Dobór i zastosowanie metod i technik w diagnozie resocjalizacyjnej.
  6. Ewaluacja efektów diagnozy.

Metody kształcenia

Wykłady: wykład interakcyjny.

Ćwiczenia: metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: Egzamin – testowa forma sprawdzenia wiedzy.

Zaliczenie ćwiczeń: Zaliczenie z oceną – przygotowanie projektu diagnostycznego z uwzględnieniem aksjologicznych ram tego procesu w resocjalizacji.

Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego.
Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali:
94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.

Studenci z IOS zobowiązani są do kontaktu z prowadzącym zajęcia, uzupełnienia informacji, które omawiane są podczas zajęć oraz stworzenia prezentacji\opisu wybranych tematów problemowych.Dopuszczalna jest jedna nieobecność, każda kolejna powinna być konsultowana z prowadzącym zajęcia.

Literatura podstawowa

  1. Urban B., Stanik J (2008) Resocjalizacja. Teoria i praktyka T1 i T2 Kraków
  2. Urban B., Stanik J (2008) Resocjalizacja. Teoria i praktyka T1 i T2 Kraków
  3. Wysocka E. (2008), Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa

Literatura uzupełniająca

  1. Bałandynowicz A. (2007), Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Kraków
  2. Machel H., (2007), Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej, Kraków
  3. Pospiszyl K. (1998)., Resocjalizacja, Warszawa
  4. Souhami A., (2007) Transforming Youth Justice: Occupational Identity and Cultural Change, Cullompton

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 10:44)