nabycie wiedzy na temat celów i zasad diagnozy pedagogicznej,
nabycie umiejętności projektowania i poprawnego prowadzenia badań służących diagnozie pedagogicznej.
Wymagania wstępne
Student posada wiedzę na temat procesów rozwojowych człowieka, diagnostyki pedagogicznej oraz podstawową wiedzę na temat dysfunkcji rozwojowych, zdobytą w ramach studiów I stopnia na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Pedagogika specjalna", "Diagnoza pedagogiczna" oraz "Psychologia rozwoju człowieka".
Zakres tematyczny
Tematyka ćwiczeń:
Definicje diagnozy, przedmiot diagnozy, źródła poznania diagnostycznego.
Specyfika diagnozy pedagogicznej na tle innych diagnoz,
Typy diagnoz, etapy diagnozy, diagnoza pełna i niepełna.
Etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej.
Podstawowe środowiska wychowawcze i ich charakterystyka.
Kontakt diagnostyczny, cechy kontaktu diagnostycznego, wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego, techniki nawiązywania i podtrzymywania kontaktu diagnostycznego, opór w kontakcie diagnostycznym i sposoby przezwyciężania go.
Diagnoza sytuacji dziecka w rodzinie, diagnoza sytuacji socjalno-wychowawczej dziecka w rodzinie, diagnoza poziomu zaspokojenia potrzeb dziecka w rodzinie.
Diagnoza przypadków przemocy wobec dziecka w rodzinie.
Diagnoza sytuacji dziecka w szkole, diagnoza gotowości szkolnej dziecka oraz sytuacji społecznej w klasie szkolnej, diagnoza zachowania się dziecka w szkole.
Wzory narzędzi diagnostycznych. Analiza i interpretacja rysunków dzieci. Samodzielne konstruowanie narzędzi diagnostycznych.
Metody kształcenia
ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: dyskusja, metoda sytuacyjna, metoda projektów, praca indywidualna, praca w grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach, w tym prób diagnozowania z pomocą wybranych narzędzi diagnostycznych,
pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2004.
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2008.
Krakowiak K. (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca
Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.
Harlen, W. Assessment of learning, Thousand Oaks 2007.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.