SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza pedagogiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza pedagogiczna
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD-DP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • nabycie wiedzy na temat celów i zasad diagnozy pedagogicznej,
  • nabycie umiejętności projektowania i poprawnego prowadzenia badań służących diagnozie pedagogicznej.

Wymagania wstępne

Student posada wiedzę na temat procesów rozwojowych człowieka, diagnostyki pedagogicznej oraz podstawową wiedzę na temat dysfunkcji rozwojowych, zdobytą w ramach studiów I stopnia na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Pedagogika specjalna", "Diagnoza pedagogiczna" oraz "Psychologia rozwoju człowieka". 

Zakres tematyczny

Tematyka ćwiczeń:

  • Definicje diagnozy, przedmiot diagnozy, źródła poznania diagnostycznego.
  • Specyfika diagnozy pedagogicznej na tle innych diagnoz,
  • Typy diagnoz, etapy diagnozy, diagnoza pełna i niepełna. 
  • Etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej.
  • Podstawowe środowiska wychowawcze i ich charakterystyka.
  • Kontakt diagnostyczny, cechy kontaktu diagnostycznego, wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego, techniki nawiązywania i podtrzymywania kontaktu diagnostycznego, opór w kontakcie diagnostycznym i sposoby przezwyciężania go.
  • Diagnoza sytuacji dziecka w rodzinie, diagnoza sytuacji socjalno-wychowawczej dziecka w rodzinie, diagnoza poziomu zaspokojenia potrzeb dziecka w rodzinie.
  • Diagnoza przypadków przemocy wobec dziecka w rodzinie.
  • Diagnoza sytuacji dziecka w szkole, diagnoza gotowości szkolnej dziecka oraz sytuacji społecznej w klasie szkolnej, diagnoza zachowania się dziecka w szkole.
  • Wzory narzędzi diagnostycznych. Analiza i interpretacja rysunków dzieci. Samodzielne konstruowanie narzędzi diagnostycznych.

Metody kształcenia

  • ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: dyskusja, metoda sytuacyjna, metoda projektów, praca indywidualna, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach, w tym prób diagnozowania z pomocą wybranych narzędzi diagnostycznych,
  • pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2004.
  2. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna:  podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2008.
  3. Krakowiak K. (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca

  1. Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.
  2. Harlen, W. Assessment of learning, Thousand Oaks 2007.
  3. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Gdańsk 1998.
  4. Wybrane narzędzia diagnozy funkcjonalnej.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 20:32)