SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika mediów z metodyką |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-PEDD-PMZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / Edukacja medialna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu założeń pedagogiki medialnej. Poznanie znaczenia i zadań edukacji medialnej. Poznanie treści kształcenia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji medialnej. Poznanie współczesnych zagrożeń medialnych wynikających z niewłaściwego wykorzystania mediów przez dzieci i młodzież. Kształtowanie umiejętności projektowania oraz metodycznego przeprowadzenia warsztatów edukacyjno-wychowawczych w zakresie bezpiecznego posługiwania się technologia informacyjno-komunikacyjną.
Podstawowe wiadomości z przedmiotów technologie informacyjne; media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach.
Problematyka konwersatorium
Pedagogika medialna a edukacja medialna. Orientacje badawcze dotyczące zastosowania mediów w pedagogice. Funkcje pedagogiki medialnej. Edukacja medialna – zakres, cele i zadania edukacji medialnej. Przegląd treści kształcenia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji medialnej. Sposoby realizacji edukacji medialnej. Problem zagrożeń medialnych wśród dzieci i młodzieży (szkodliwe treści, uzależnienia, cyberprzemoc, sexting). Przegląd stron internetowych poświęconych edukacji medialnej. Projektowanie i realizacja warsztatów edukacyjno-wychowawczych w zakresie prawidłowego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Wykład z prezentacją multimedialną, analiza tekstów z dyskusją, pokaz, projekt praktyczny, praca z książką, praca w formie zdalnej na podstawie opracowanych i udostępnionych przez prowadzącego materiałów na platformie e-learningowej, metoda zajęć praktycznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia audytoryjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatoria
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium oraz zaprojektowanego i przeprowadzonego warsztatu edukacyjno-wychowawczego dla uczniów w szkole.
Ocena końcowa
Oceną końcową jest ocena z konwersatoriów.
Aftab P., Internet a dzieci, uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Warszawa, 2003.
Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Kraków, 2013.
Siemieniecki B., red., Pedagogika medialna: podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa, 2007.
Geisler M., Digitale Spiele in der Medienpädagogik, München, 2019.
Lenardon J., Zagrożenia w Internecie. Chroń swoje dziecko. Gliwice, 2007.
Ogonowska A., Uzależnienia medialne. Uwarunkowanie. leczenie, profilaktyka. Kraków, 2018.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 13-04-2022 19:33)