SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika mediów z metodyką - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika mediów z metodyką
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD-PMZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / Edukacja medialna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu założeń pedagogiki medialnej. Poznanie znaczenia i zadań edukacji medialnej. Poznanie treści kształcenia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji medialnej. Poznanie współczesnych zagrożeń medialnych wynikających z niewłaściwego wykorzystania mediów przez dzieci i młodzież. Kształtowanie umiejętności projektowania oraz metodycznego przeprowadzenia warsztatów edukacyjno-wychowawczych w zakresie bezpiecznego posługiwania się technologia informacyjno-komunikacyjną. 

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z przedmiotów technologie informacyjne; media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach.

 

Zakres tematyczny

Problematyka konwersatorium

Pedagogika medialna a edukacja medialna. Orientacje badawcze dotyczące zastosowania mediów w pedagogice. Funkcje pedagogiki medialnej. Edukacja medialna – zakres, cele i zadania edukacji medialnej. Przegląd treści kształcenia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji medialnej. Sposoby realizacji edukacji medialnej. Problem zagrożeń medialnych wśród dzieci i młodzieży (szkodliwe treści, uzależnienia, cyberprzemoc, sexting). Przegląd stron internetowych poświęconych edukacji medialnej. Projektowanie i realizacja warsztatów edukacyjno-wychowawczych w zakresie prawidłowego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych. 

Metody kształcenia

Wykład z prezentacją multimedialną, analiza tekstów z dyskusją, pokaz, projekt praktyczny, praca z książką, praca w formie zdalnej na podstawie opracowanych i udostępnionych przez prowadzącego materiałów na platformie e-learningowej, metoda zajęć praktycznych, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia audytoryjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium oraz zaprojektowanego i przeprowadzonego warsztatu edukacyjno-wychowawczego dla uczniów w szkole.

Ocena końcowa
Oceną końcową jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

Aftab P., Internet a dzieci, uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Warszawa, 2003.
Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Kraków, 2013.
Siemieniecki B., red., Pedagogika medialna: podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa, 2007.

 

 

Literatura uzupełniająca

Geisler M., Digitale Spiele in der Medienpädagogik, München, 2019.
Lenardon J., Zagrożenia w Internecie. Chroń swoje dziecko. Gliwice, 2007.
Ogonowska A., Uzależnienia medialne. Uwarunkowanie. leczenie, profilaktyka. Kraków, 2018.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 13-04-2022 19:33)