SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika resocjalizacyjna |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-PEDR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
Student powinien posiadać wiedzę z pedagogiki, psychologii, niedostosowania społecznego oraz profilaktyki społecznej.
Problematyka wykładu:
Pedagogika resocjalizacyjna jako nauka: pojęcie, przedmiot zainteresowań, działy, cele, zadania, miejsce w systemie nauk.
Norma i patologia w zachowaniu człowieka. Zjawiska patologii społecznej.
Modele osobowości a przystosowanie i nieprzystosowanie społeczne.
Koncepcje i modele resocjalizacji.
Diagnoza w resocjalizacji.
Strategie, zasady i fazy procesu resocjalizacji.
Systemy resocjalizacji (penitencjarne) w Polsce i na świecie.
Problematyka ćwiczeń:
Podstawowe pojęcia pedagogiki resocjalizacyjnej (norma, dewiacja, patologia, niedostosowanie (nieprzystosowanie) społeczne, zagrożenie niedostosowaniem, zaburzenia w zachowaniu, zachowania ryzykowne, wykolejenie, przestępczość, wychowanie, wychowanie resocjalizujące, socjalizacja, aspołeczność, destrukcja, demoralizacja, profilaktyka, resocjalizacja.
Przedstawiciele polskiej pedagogiki resocjalizacyjnej.
Proces diagnostyczny w resocjalizacji – diagnoza przejawów niedostosowania społecznego, projektowanie oddziaływań.
Metody twórczej resocjalizacji. Prawne podstawy resocjalizacji; Instytucje wychowania resocjalizacyjnego.
Tworzenie klimatu placówki resocjalizującej.
Wykłady – wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, wykład z prezentacją.
Ćwiczenia – praca w grupach, gry symulacyjne, dyskusja, rozwiązywanie zadań.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Ocena z egzaminu - egzamin pisemny, egzamin pisemny w formie testowej z pytaniami otwartymi lub egzamin ustny.
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych uzyskanych w czasie semestru w poszczególnych kryteriach: aktywny udział w dyskusji podczas zajęć, kolokwium, prezentacja metody twórczej resocjalizacji.
Ocena końcowa:
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą).
Studenci którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
1. Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków 2014.
2. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001.
3. Urban B., Stanik J., M., Resocjalizacja, Warszawa 2007.
4. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.
1. Hueasmann L.R. and others., Stability of agression over time and generation, "Developmental Psychology" 1984, nr 20.
2. Makowski A., Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, Warszawa 1994.
3. Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.
4. Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa 2003.
5. Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007.
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 11-04-2022 22:33)