SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-WTPR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Występuje w specjalnościach | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
Wiedza z zakresu niedostosowania społecznego, resocjalizacji i profilaktyki społecznej.
Problematyka wykładu:
Wyzwania współczesności w zakresie profilaktyki, jej związek z innymi obszarami.
Rola profilaktyki w neutralizowaniu zachowań aspołecznych lub innych zjawisk patologicznych (np. przemocy wobec dziecka, uzależnień).
Charakterystyka systemów resocjalizacyjnych w wybranych krajach Unii Europejskiej i w Polsce.
Kierunki rozwoju (i zmian) systemów resocjalizacyjnych.
Tendencje zmian w resocjalizacji nieletnich w Polsce w Europie oraz ich uwarunkowania (ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich).
Oddziaływanie resocjalizacyjne w warunkach probacji: pojęcie probacji, praca kuratora rodzinnego jako przykład pracy z przypadkiem; mediacje – skuteczność prawidłowej komunikacji i jej zastosowania w rozwiązywaniu konfliktów.
Problematyka ćwiczeń:
Teoretyczne podstawy profilaktyki i działania profilaktyczne w środowisku lokalnym (analiza programów): np. wczesna profilaktyka krzywdzenia dzieci, zmiany prawne w słuchaniu nieletnich świadków.
Prezentacje wybranych programów ze stowarzyszeń i fundacji działających na rzecz zapobiegania przestępczości i szerzenia profilaktyki społecznej (Patronat, Karan, Parpa, Monar, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Komitet Ochrony Praw Dziecka, Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych). Projektowanie działań profilaktycznych z uwzględnieniem programów zawartych na stronie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
Kierunki, przebieg i sens reformy resocjalizacji nieletnich.
Profilaktyka w środowisku lokalnym: świetlice socjoterapeutyczne, środowiskowe programy pedagogiczne – przemiany w planowaniu pracy profilaktycznej.
Wykłady – wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia – metoda projektów, dyskusja, rozwiązywanie zadań.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład:
Egzamin pisemny lub egzamin testowy z pytaniami otwartymi. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie min. 60% punktów. Ocenę końcową wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie według skali 94-100%=5,0, 85-93%=4,5, 76-84%=4,0, 68-75%=3,5, 60-67%= 3,0, 0-59%=2.
Ćwiczenia:
przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie, prace praktyczne, aktywność na zajęciach.
Ocenę końcową stanowi średnia ocen z ćwiczeń i wykładów.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
1. Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.
2. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2003.
3. Sawicki k., Ćwikowski R. Chańko A. Dylematy i wyzwania współczesnej resocjalizacji. Białystok 2015.
4. Śliwa S. Wybrane problemy resocjalizacji nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. Opole 2013.
5. Urban B, Stanik J.M., Pedagogika resocjalizacyjna, T. I-II, Warszawa 2007.
Kalinowski M., Pełka M., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2003.
Konopczyński M., Rehabilitation pedagogy towards (re)socialization of youth in the „augmented reality”. Commentary on the phenomenon of empathy and aggression on the Internet. Resocjalizacja Polska. No 19 (2020).
Kudlak G., Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy rozwoju. Warszawa 2016.
strony www: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, www: Ośrodek Rozwoju Edukacji
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 32, poz.228).
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 12:33)