SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-WTPR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • poznanie wiedzy na temat przemian zachodzących we współczesnej resocjalizacji i profilaktyce.
  • poznanie i ocena  rozwiązań resocjalizacyjnych realizowanych w przeszłości oraz obecnie w wybranych krajach oraz w Polsce.
  • poznanie założeń i celów współczesnej resocjalizacji i profilaktyki, głównie w odniesieniu do dzieci i młodzieży.
  • dostrzeganie działań profilaktycznych realizowanych w środowisku oraz możliwość własnej aktywności w ich realizacji.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu niedostosowania społecznego, resocjalizacji i profilaktyki społecznej.

Zakres tematyczny

Problematyka wykładu:

Wyzwania współczesności w zakresie profilaktyki,  jej związek z innymi obszarami.

Rola profilaktyki w neutralizowaniu zachowań aspołecznych lub innych zjawisk patologicznych (np. przemocy wobec dziecka, uzależnień).

Charakterystyka  systemów resocjalizacyjnych w wybranych krajach Unii Europejskiej i w Polsce.

Kierunki rozwoju (i zmian) systemów resocjalizacyjnych.

Tendencje zmian w resocjalizacji nieletnich w Polsce w Europie oraz ich uwarunkowania (ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich).

Oddziaływanie resocjalizacyjne w warunkach probacji: pojęcie probacji, praca kuratora rodzinnego jako przykład pracy z przypadkiem; mediacje – skuteczność prawidłowej komunikacji i jej zastosowania w rozwiązywaniu konfliktów.

 

Problematyka ćwiczeń:

Teoretyczne podstawy profilaktyki i działania profilaktyczne w środowisku lokalnym (analiza programów): np. wczesna profilaktyka krzywdzenia dzieci, zmiany prawne w słuchaniu nieletnich świadków.

 

Prezentacje wybranych programów ze stowarzyszeń i fundacji działających na rzecz zapobiegania przestępczości i szerzenia profilaktyki społecznej (Patronat, Karan, Parpa, Monar, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Komitet Ochrony Praw Dziecka, Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych).  Projektowanie działań profilaktycznych z uwzględnieniem programów zawartych na stronie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Kierunki, przebieg i sens reformy resocjalizacji nieletnich.

Profilaktyka w środowisku lokalnym: świetlice socjoterapeutyczne, środowiskowe programy pedagogiczne – przemiany w planowaniu pracy profilaktycznej.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia – metoda projektów, dyskusja, rozwiązywanie zadań.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład:

Egzamin  pisemny lub egzamin testowy z pytaniami otwartymi. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie min. 60% punktów.  Ocenę końcową wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie według skali 94-100%=5,0, 85-93%=4,5, 76-84%=4,0, 68-75%=3,5, 60-67%= 3,0, 0-59%=2.

Ćwiczenia:

przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie, prace praktyczne, aktywność  na zajęciach.

Ocenę końcową stanowi średnia ocen z ćwiczeń i wykładów.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

 

1. Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.

2.  Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2003.

3. Sawicki k., Ćwikowski R. Chańko A. Dylematy i wyzwania współczesnej resocjalizacji. Białystok 2015.

4.  Śliwa S. Wybrane problemy resocjalizacji nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. Opole 2013.

5. Urban B, Stanik J.M., Pedagogika resocjalizacyjna, T. I-II, Warszawa 2007.  

Literatura uzupełniająca

 

  1. Kalinowski M., Pełka M., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2003.

  2. Konopczyński M., Rehabilitation pedagogy towards (re)socialization of youth in the „augmented reality”. Commentary on the phenomenon of empathy and aggression on the Internet. Resocjalizacja Polska. No 19 (2020).

  3. Kudlak G., Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy rozwoju. Warszawa 2016.

  4. strony www: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, www: Ośrodek Rozwoju Edukacji

  5. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 32, poz.228).

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 12:33)