SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy socjoterapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy socjoterapii
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-PST
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Pomoc społeczna i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- poznanie miejsca socjoterapii w ofercie pomocy psychologicznej i pedagogicznej. Poznanie sposobów zastosowania zajęć socjoterapeutycznych w korygowaniu nieprawidłowych postaw i zachowań społecznych dzieci i młodzieży oraz możliwości wykorzystania socjoterapii w kształtowaniu i nabywaniu oczekiwanych kompetencji społecznych.

- opanowanie pogłębionej wiedzy na temat społecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży, wiedzy na temat trudności rozwojowych dzieci i młodzieży;

- poznanie różnych sposobów funkcjonowania dzieci i młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych.

- zdobywanie i kształtowanie umiejętności doboru właściwych metod pracy z dziećmi i młodzieżą.

- ćwiczenie umiejętności pracy z dziećmi i młodzieżą z trudnościami poprzez zajęcia socjoterapeutyczne. Rozwijanie umiejętności współpracy z innymi w procesie socjoterapeutycznym. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu: pedagogika społeczna, psychologia rozwoju i zadań rozwojowych, socjologia rodziny.

 

Zakres tematyczny

Wykłady:

Prawidłowości rozwoju społecznego dzieci i młodzieży - różne ujęcia teoretyczne. Socjoterapia, jako proces i metoda pracy z dziećmi i młodzieżą. Cele i zadania socjoterapii w obszarach rozwojowym, edukacyjnym i terapeutycznym. Socjoterapia, jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, psycho-korekcyjna skierowana do pracy z dziećmi i młodymi ludźmi w okresie adolescencji, w celu eliminowania, zmniejszenia poziomu zaburzeń zachowania.

Ćwiczenia:

Podstawy komunikacji w pracy z drugim człowiekiem i grupą. Formy pracy z dziećmi i młodzieżą z wykorzystaniem bajki terapeutycznej w oddziaływaniu „twarzą w twarz”, Struktura i dynamika zajęć socjoterapeutycznych. Proces grupowy i techniki pracy z grupą. Kontakt terapeutyczny w socjoterapii. Wpływ ustrukturalizowanych zajęć grupowych na zmianę poprzez doświadczenia korekcyjne i oddziaływanie grupy. Wykorzystanie różnych metod pracy socjoterapeutycznej w kontakcie z różnymi grupami odbiorców. Socjoterapia w pracy socjalnej i pomocy społecznej, zastosowanie w pracy z jednostką i grupą.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.

Ćwiczenia – dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny w formie testu z określonymi progami procentowymi (pytania otwarte z progami procentowymi przeliczanymi wg skali 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84 = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0.

Ćwiczenia:

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena z przygotowania i prezentacji tematu eksperckiego (indywidualnie lub grupowo) (30%), ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy (projektów) zajęć socjoterapeutycznych, dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy (30%), praca pisemna (20%), ocena aktywności na zajęciach i udziału w dyskusjach (20%).

Nieobecność na zajęciach powinna być nadrobiona w ramach konsultacji. Osoby z IOS zobowiązane są uczestniczyć w kolokwium, zajęciach, na których prezentują temat ekspercki oraz przedstawić projekt działań terapeutycznych.

Ocenę końcową stanowi średnia ocen cząstkowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ocen cząstkowych.

 

Literatura podstawowa

 

  1. Grudziewska E., (red.) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą, Warszawa 2019.
  2. Siroka E.K., Grundy D.E., Sociotherapy, Fideli Publishing, New York, 2010
  3. Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2009.
  4. Lasota A., Franczyk J.L., Socjoterapia dzieci i młodzieży. Diagnoza  metody pracy, Warszawa 2016.
  5. Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.
  6. Sawicka J., red., Podstawy socjoterapii, Warszawa1999.

Literatura uzupełniająca

1.      Grudziewska E. (red.), Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć, Warszawa 2015. 

2.      Kozłowska A., Zaczarowane bajki, które leczą, dla dzieci i dorosłych, Warszawa 2007.

3.      Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 10:48)