SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy socjoterapii |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDD-PST |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Pomoc społeczna i socjoterapia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- poznanie miejsca socjoterapii w ofercie pomocy psychologicznej i pedagogicznej. Poznanie sposobów zastosowania zajęć socjoterapeutycznych w korygowaniu nieprawidłowych postaw i zachowań społecznych dzieci i młodzieży oraz możliwości wykorzystania socjoterapii w kształtowaniu i nabywaniu oczekiwanych kompetencji społecznych.
- opanowanie pogłębionej wiedzy na temat społecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży, wiedzy na temat trudności rozwojowych dzieci i młodzieży;
- poznanie różnych sposobów funkcjonowania dzieci i młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych.
- zdobywanie i kształtowanie umiejętności doboru właściwych metod pracy z dziećmi i młodzieżą.
- ćwiczenie umiejętności pracy z dziećmi i młodzieżą z trudnościami poprzez zajęcia socjoterapeutyczne. Rozwijanie umiejętności współpracy z innymi w procesie socjoterapeutycznym.
Podstawowa wiedza z zakresu: pedagogika społeczna, psychologia rozwoju i zadań rozwojowych, socjologia rodziny.
Wykłady:
Prawidłowości rozwoju społecznego dzieci i młodzieży - różne ujęcia teoretyczne. Socjoterapia, jako proces i metoda pracy z dziećmi i młodzieżą. Cele i zadania socjoterapii w obszarach rozwojowym, edukacyjnym i terapeutycznym. Socjoterapia, jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, psycho-korekcyjna skierowana do pracy z dziećmi i młodymi ludźmi w okresie adolescencji, w celu eliminowania, zmniejszenia poziomu zaburzeń zachowania.
Ćwiczenia:
Podstawy komunikacji w pracy z drugim człowiekiem i grupą. Formy pracy z dziećmi i młodzieżą z wykorzystaniem bajki terapeutycznej w oddziaływaniu „twarzą w twarz”, Struktura i dynamika zajęć socjoterapeutycznych. Proces grupowy i techniki pracy z grupą. Kontakt terapeutyczny w socjoterapii. Wpływ ustrukturalizowanych zajęć grupowych na zmianę poprzez doświadczenia korekcyjne i oddziaływanie grupy. Wykorzystanie różnych metod pracy socjoterapeutycznej w kontakcie z różnymi grupami odbiorców. Socjoterapia w pracy socjalnej i pomocy społecznej, zastosowanie w pracy z jednostką i grupą.
Wykłady – wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.
Ćwiczenia – dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny w formie testu z określonymi progami procentowymi (pytania otwarte z progami procentowymi przeliczanymi wg skali 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84 = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0.
Ćwiczenia:
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena z przygotowania i prezentacji tematu eksperckiego (indywidualnie lub grupowo) (30%), ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy (projektów) zajęć socjoterapeutycznych, dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy (30%), praca pisemna (20%), ocena aktywności na zajęciach i udziału w dyskusjach (20%).
Nieobecność na zajęciach powinna być nadrobiona w ramach konsultacji. Osoby z IOS zobowiązane są uczestniczyć w kolokwium, zajęciach, na których prezentują temat ekspercki oraz przedstawić projekt działań terapeutycznych.
Ocenę końcową stanowi średnia ocen cząstkowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ocen cząstkowych.
1. Grudziewska E. (red.), Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć, Warszawa 2015.
2. Kozłowska A., Zaczarowane bajki, które leczą, dla dzieci i dorosłych, Warszawa 2007.
3. Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002.
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 10:48)