SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Resocjalizacja i terapia osób uzależnionych |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDD-RiT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Resocjalizacja z terapią specjalistyczną |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- opanowanie pogłębionej i rozszerzonej wiedzy na temat uzależnień, ich uwarunkowań, rodzajów, faz rozwoju i funkcjonowania osób uzależnionych.
- opanowanie pogłębionej wiedzy na temat szeroko pojętej resocjalizacji osób uzależnionych
- kształtowanie umiejętności wykorzystania wiedzy na temat różnych metod terapii osób uzależnionych do stworzenia własnych prób diagnozy i propozycji działań terapeutycznych wobec osób uzależnionych;
- poznanie metod ewaluacji podejmowanych działań terapeutycznych i resocjalizacyjnych.
- kształtowanie wrażliwości i umiejętności refleksyjnego podejścia do istoty oraz specyfiki pracy terapeutycznej i resocjalizacyjnej ukierunkowanej na osoby uzależnione.
Wiedza z zakresu przedmiotu Metodyka terapii uzależnień (zaliczenie tego przedmiotu lub zaliczenie testu wiedzy z zakresu tego przedmiotu)
Treści wykładów:
Treści ćwiczeń:
Wywiad diagnostyczny w terapii uzależnień – praktyczne ćwiczenia w przeprowadzaniu wywiadu motywującego.
Różne rodzaje uzależnień i możliwości terapii osób uzależnionych – omówienie na podstawie indywidualnych projektów diagnostycznych zawierających wskazania i propozycje różnorodnych oddziaływań terapeutyczno resocjalizacyjnych:
Ewaluacja przykładowych projektów indywidualnych i grupowych działań terapeutycznych w odniesieniu do osób uzależnionych
Praca nad opracowaniem własnych pomysłów pracy terapeutycznej w odniesieniu do diagnozowanych przypadków osób uzależnionych
Wykłady: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia: dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów, praca grupowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny w formie testu z określonymi progami procentowymi (pytania otwarte z progami procentowymi przeliczanymi wg skali 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84 = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0.
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem na ocenę. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć (temat ekspercki – praca indywidualna lub grupowa); ocena projektu dotyczącego diagnozy osoby uzależnionej i prezentacji proponowanych działań terapeutycznych – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe); ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć.
Nieobecność na zajęciach powinna być nadrobiona w ramach konsultacji. Osoby z IOS zobowiązane są uczestniczyć w kolokwium, zajęciach, na których prezentują temat ekspercki oraz przedstawić projekt działań terapeutycznych.
Ocenę końcową stanowi średnia ocen cząstkowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ocen cząstkowych.
Lesseger J.E., Roper G.F., Drug Courts. A new approach to treatment and rehabilitation, New York 2007
Czabała J. Cz., Czynniki leczące w psychoterapii, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2002
Kwartalnik „Problemy Narkomanii”
Czasopismo „Remedium
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 11:09)