SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia sądowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia sądowa
Kod przedmiotu 12.2-WP-PEDD-PSS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii sądowej i penitencjarnej. Rozwijanie  wiedzy z zakresu psychologicznych aspektów pracy sądowniczej i więziennictwa. Poznanie  głównych teorii przestępczości. Umiejętność charakteryzowania antyspołecznego zaburzenia osobowości oraz określenia przyczyn i metod leczenia, a także możliwości zapobiegania przestępczości

Wymagania wstępne

Wiedza z podstaw psychologii

Zakres tematyczny

  • Przedmiot psychologii sądowej i penitencjarnej i  podstawowe definicje;  obszary i kierunki badań i praktyki.
  • Agresja i przemoc w ujęciu psychologicznym.  Geneza zachowań aspołecznych. Socjalizacja: sposoby rozumienia socjalizacji, podstawowe elementy socjalizacji, mechanizmy socjalizacji, zaburzenia procesu socjalizacji.
  • Psychologiczne koncepcje przestępczości.
  • Psychologia zeznań świadków.
  • Sprawcy zabójstw: czynniki kryminogenne, uwarunkowania osobowościowe i sytuacyjne zabójstw, charakterystyka sprawców zabójstw (wyznaczniki biologiczne, funkcjonowanie poznawcze, cechy nieprawidłowej osobowości, typologia zabójców, motywacja u sprawców zabójstw)
  • Przestępcy seksualni: charakterystyka, typologia, mechanizmy przestępstwa, cykl dewiacyjny, czynniki recydywy, nieletni sprawcy przestępstw
  • Opiniowanie psychologiczno-sądowe w sprawach karnych, rodzinnych i cywilnych
  • Przemoc domowa: charakterystyka, uwarunkowania, mechanizmy konsekwencje
  • Problemy krzywdzenia dzieci- formy i skutki emocjonalnego krzywdzenia, fizyczne znęcanie się nad dziećmi, seksualne wykorzystywanie, problemy badań psychologicznych.
  • Psychologia przesłuchania. Specyfika zeznań dzieci. Przygotowanie dziecka do zeznań w sądzie
  • Kazirodztwo: charakterystyka, mechanizmy, konsekwencje
  • Psychologia penitencjarna, pomoc sprawcom i ofiarom przestępstw.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest kolokwium zaliczeniowe lub praca pisemna. 

Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2

Praca pisemna oceniana jest  według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak  błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry,  dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne, niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne

Literatura podstawowa

  1. Akerman M. (2005). Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: GWP.
  2. Pastwa-Wojciechowska B. , Grzegorzewska I., Markiewicz I. (2022). Diagnostyka psychologiczna w opiniowaniu seksuologicznym W: Depko A., Krasowska A. (red.) Seksuologia sądowa, t.2 Warszawa"PZWL
  3. Poznaniak W.(2005) Psychologia sądowa-wybrane zagadnienia. W: H. Sęk(red)Psychologia kliniczna GWP

Literatura uzupełniająca

  1. Buss. D. (2007). Morderca za ścianą. Gdańsk: GWP
  2. Giannanngelo S. (2007). Psychopatologia seryjnego morderstwa. Poznań: Wydawnictwo JPTQ.
  3. Gierowski J., (2010) Psychologia w postępowaniu karnym
  4. Gruza E., (2011) Psychologia sądowa dla prawników
  5. Hare, R. (2007). Psychopaci są wśród nas.  Kraków: Wydawnictwo Znak.
  6. MacFarlane K., Feldmeth J.R. (2002). Przesłuchanie i diagnoza małego dziecka.  Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa
  7. Majchrzak Z., (2003). Nieletni,  młodociani, dorośli zabójcy i mordercy.
  8. Osobowość przestępcy a proces resocjalizacji (2005). Pod red. J.Świtka, M.Kuć, I.Niewiadomska, Lublin: Wydawnictwo KUL.
  9. Pospiszyl. K. (2000). Psychopatia. Warszawa: Wydawnictwo Żak

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 10:16)