Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu
obieralny
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
9
0,6
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest:
wskazanie dróg poszukiwania rozumienia kim jest dobry rodzic w ujęciu pedagogicznym oraz roli nauczyciela, wychowawcy, pedagoga w tym zadaniu, a szczegółowo:
Poznanie i rozumienie B.2.W4. zasad pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela, pedagoga w kształtowaniu jednostki i społeczeństwa dobrych rodziców oraz ich wspierania i współpracy między nimi;
Ukazanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. B.2.U4. nawiązywania współpracy z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym;
Kształtowanie gotowości do pogłębiania B.2.K3. poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumienia potrzeby ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
Wymagania wstępne
Podstawy pedagogiki i jej różnych specjalności oraz jej metodyk.
Zakres tematyczny
Problematyka wykładów:
Dobry rodzic, czyli kto w ujęciu pedagogicznym – różne aspekty i punkty widzenia.
Pozytywne rodzicielstwo, społeczeństwo dobrych rodziców. Marzenia i rzeczywistość.
Stawanie się dobrym rodzicem – w poszukiwaniu dobrych rad. Projektowanie warsztatów pedagogicznych.
Metody kształcenia
Wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady i zaliczenie końcowe
Wykonanie pisemnych wypowiedzi na każdym wykładzie, aktywność na spotkaniach. Znajomość wykładanych treści i umiejętność wypowiadania się na ich temat z zastosowaniem literatury przedmiotu.
Ocena końcowa jest sumą aktywnego współuczestnictwa na wszystkich wykładach, wykonywania wspólnie prac podczas spotkań.
Literatura podstawowa
Brągiel, J., Górnicka, B. (2020). Rodzina w kręgu ponowoczesnych i przemian i wyzwań niepełnosprawności. Kraków
Faber A., Mazlish E., Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci: twoja droga do szczęśliwej rodziny, Poznań 1990.
Fredrickson B.L., Pozytywność: naukowe podejście do emocji, które pomaga zmienić jakość życia, Poznań 2011.
Gajewska, G. G. (2020). Współczesne tendencje, problemy i wyzwania w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Kraków.
Gajewska G., Wybrane elementy ogólnej metodyki współpracy wychowawców, pedagogów, opiekunów z rodziną, [w:] Współpraca z rodzicami. Programy, spotkania, scenariusze spotkań, T.I, red. G. Gajewska, J. Gajewska, Zielona Góra 2012.
Seligman M.E.P., Optymistyczne dziecko: jak wychowywać dzieci, aby nauczyć je optymizmu i dawania sobie ze wszystkim rady, Poznań 1997.
Steede K., 10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców, Gdańsk 2007.
Zawadzka D., I ty możesz być super tatą, Warszawa 2007.
Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.